Categoriearchief: Borduren

Visje, jurkje en rapen maar

Het visje van de Trade Winds quilt vorderde langzaamaan, Jon zag er op toe dat ik niet afgeleid werd
IMG_9027
Het weer was niet bepaald uitnodigend om buiten wat te doen, met 12°C koud, guur, en heel nat, maar het was in ieder geval goed voor het pas (3 Mei) geverticuteerde, ingezaaide en bemeste gras.
Ik verplaatste het te hoog geplaatste oogje, zette nog meer siersteken op en rond de vis, waarbij ik -wederom- niet goed oplette (Jon was toen buiten met Fay), en niet alleen de uiteinde maar de gehele staart voorzag van de Rosetta chain stitch (klik hier voor een video uitleg)
IMG_9092
De groene kettingsteek rond de groene rondjes doen het heel goed 👍
Zoals op de foto hieronder had het er uit moeten zien, maar ik laat het zitten, dit is mijn versie en het stoort me niet, au contraire
IMG_9086
Fay kwam even buurten toen ik bezig was met het jurkje,
IMG_9035

“Doe jij maar, want dat is meer een meisjes ding”, had Jon gemompeld toen Fay vertelde wat er gaande was.
IMG_9034
Omdat het jurkje met Moederdag niet over Sophie’s hoofd ging moest ik de hals wijder maken, maar niet door de split op de rug dieper te maken, want dan werd deze te diep. Dus knipte ik de hele halslijn ietsje wijder en zette elastiek in de daarna gemaakte zoom. Ook legde ik de zoom in de rok wat uit, want Yvonne vermoedde dat het jurkje te kort was, dat scheelde ook twee cm.

Ik mocht de 16e op Sam passen terwijl Sophie met haar mama en papa naar het Woezel en Pip park gingen, vlak bij Bergen op Zoom. Ze dropten Sam af, ik nam snel de maten op bij Sophie, en toen kleine Sam voor zijn middagdutje naar bed ging, dook ik de naaikamer in om het jurkje op te meten. Het uitleggen van de zoom had niet veel uitgehaald, en toen ik goed naar het patroon keek zag ik dat dit jurkje boven de knietjes viel, wat ik op zich wel een leuke lengte vind voor kleintjes, maar hij mocht dus iets langer. Gelukkig sliep Sam door het geluid van de naaimachine heen, en een uurtje later was het jurkje klaar inclusief een rol zoompje onderaan dankzij het speciale rolzoomvoetje, zo schattig 🥰

IMG_9056
Een uur later liet Sam pas van zich horen en lag hij na het flesje lekker te brabbelen in het wippertje.
IMG_9053
Eind van de middag kwamen ze moe (de ouders) en vol verhalen (Sophie) weer terug van een geweldige dag, ze hadden genoten, en gingen zoals verwacht niet lang na het avondeten (pasta pesto met kip) weer huiswaarts.

De volgende dag besloot ik tussen de stortbuien door onze oprit schoon te maken, en Jon keek toe of ik het goed deed.

IMG_9084
 Maandag veegde ik -wederom tussen de buien door- de voegen in met brekers zand, de zak had ik nog liggen van vorig jaar

IMG_9087

We gaan terug in de tijd, een beetje dan toch.
14 Mei had Evelien me geattendeerd op een ontplofte afvalzak tegenover de voormalige tabaksshop, dus toen het halverwege de middag was opgehouden met hard regen reed ik er snel naartoe om het op te ruimen zodat het er niet een heel weekend zou blijven liggen als niemand hier een melding van had gedaan.
Het lag weer overal, de vogels en de wind hadden hun best gedaan, en door de regen was alles zwaar, vooral het karton woog goed door.

IMG_9030
Tien minuten later was het al klaar

IMG_9031
en omdat mijn zak nog niet vol was, ben ik door de wijk langs de hoofdweg gaan lopen, helaas begon het te plenzen toen ik halverwege was, maar dankzij mijn hoed bleef mijn hoofd droog. Ik liet de volle en zware zak achter op een plek waar het wat uit de wind stond
a8ef4c12-9a2c-4963-ab2e-07a86efa3839
Ik liep 1,8 km, dit was mijn route voor die dag:
IMG_9033
De volgende dag wilde ik voor het weekend begon nog even de twee parkeerterreinen checken waar ik eerder die week was geweest. Bij het parkeerterrein van de kinderopvang en de sportschool spotte ik een werkbusje van plantsoen onderhoud , een man pakte een bladblazer en ik dacht dat ze nog een klusje gingen afmaken.
Ik was net klaar met het parkeerterrein en liep nog een klein rondje buitenom in de buurt waar ook vaak zooi van de “sporters” ligt, en toen ik een half uur later terugkwam was het busje verdwenen,  maar je kon aan de rommel zie waar het busje had gestaan én dat ze wel van opruimen hielden, van hun busje welteverstaan; peuken, voedselverpakkingen en een ongeveer 30 cm hoge en brede zwarte klos waar draad om had gezeten, hup zomaar uit de wagen half in het plantsoen en half op de stoep gemikt, behoorlijk aso. Helaas heb ik geen foto van het busje en ook niet van de klos.
Andere bizarre vondsten, een kapotte paraplu en een gloednieuwe lege pedaalemmer:
IMG_9038
Drie onaangebroken pakjes zwarte ballonnen; waarom gebruiken die gasten geen roze ballonnen, die zijn beter te zien om op te rapen. Maar het staat natuurlijk niet zo stoer hè.

IMG_9037
En toen ik deze gascilinder zag had ik een WTF moment, zo groot, en zwaar! Ik legde het onder de zak in het karretje, vanwege ontploffingsgevaar mag dit niet bij het restafval. 
IMG_9043

Ik stopte de half volle zak en de cilinder in mijn auto (ik heb hiervoor speciaal zeil in de kofferbak van de Jeep gelegd) met de rest van mijn tools, en reed naar het andere parkeerterrein bij Visdonk om verder te gaan rapen, waar het weer de moeite waard was, je ziet hier een beetje, maar het lag weer overal langs de randen. 

Ik was net aan de voorkant naast de vrachtwagen aan het rapen toen er opeens op het raam werd geklopt en ik schrok me een hoedje en gaf een gil. De man lachte, hij zei dat hij me niet wilde laten schrikken door zijn wagen te starten, vandaar dat hij eerst op het raam klopte, denkend dat ik hier niet van zou schrikken. Ja dus. 
IMG_9040

Een paar meter links van  deze vrachtwagen stond een oude camper, en een jonge vrouw (eind dertig schat ik) zat met de deur open aan de thee te werken achter haar laptop. Ik vroeg of ze hier bleef overnachten, en waarschuwde haar voor de nachtelijke activiteiten die zich in dit deel van het terrein afspeelden. Ze bedankte me en zei dat ze wel een andere locatie zou uitzoeken voor de nacht, en deed even later de deur dicht, het begon te regen, alweer. 
Bij de ingang van het bos hing ik een afvalzak op, ik knoopte hem stevig vast aan een paal en legde de klos die uit de werkersbus was “gevallen” er in zodat de zak niet alle kanten op zou wapperen.

IMG_9047

Mijn zak was ondertussen goed gevuld, maar ik wilde hem niet bij de enige afvalbak van het terrein zetten, omdat deze vlak naast het restaurant staat. Het was al bijna zes uur en de gemeente zou de zak pas na het weekend ophalen. Ik ging door de miezerregen al rapend op zoek naar een andere afvalbak, en vond deze een paar honderd meter verderop in de wijk waar wij vroeger hebben gewoond, en ik plaatste de cilinder een beetje uit het zicht naast de zak.

IMG_9044
Een paar dagen later reed ik hier weer even deze kant op om te kijken of de zak er nog hing, en ja hoor, hij hing er nog, was nog heel en er was gebruik van gemaakt; hij was voor ongeveer een vijfde gevuld met tissues, poepzakjes, en eet-en drink afval. Ik was met een kwartier ook klaar met afval rapen, het was een rustige weekend geweest. 

Ik zag op de terugweg in de wijk Langdonk uiteraard weer zooi wat ik niet kon laten liggen, het begon halverwege weer te regenen dus maakte ik er mede door een andere reden een korter rondje van met dit als resultaat:
b63fb4f1-dcf5-45c8-9814-db2e509547e1
Ik heb mezelf beloofd hier niet meer te gaan rapen, want de meeste afval lag op de brede groenstroken tussen de weg en het trottoir en deze waren compleet bezaaid met hondendrollen. Niet normaal! Ik had mijn oude schoenen aan en heb heel goed uitgekeken (het leek wel op Twister maar dan alleen met de voeten)  en niks geraakt, maar ik heb uiteindelijk een deel gelaten voor wat het was vanwege deze viezigheid. Ik heb zo mijn grenzen  

Sinds donderdagmiddag heb ik helemaal niks meer gedaan, overvallen door een virusje of zo, in ieder geval een holte ontsteking gezien de kaak- en hoofdpijn en duizeligheid tijdens het bukken, en de kleur van mijn snot. Maar ik ben ook heel snel moe. Als ik zit denk ik wel even naar buiten te kunnen om die ene plant in een grotere pot te zetten,  maar eenmaal klaar met die plant ben ik blij dat ik weer zit.  Natuurlijk helpt de hitte van vandaag ook niet echt mee, van 14°C van begin van de week naar nu 30°C. Gelukkig is het morgen en overmorgen wat koeler, zei Evelien, twee graden koeler. Pffff.

Ik moet zeggen dat het in mijn hoofd al ietsje beter voelt tov een paar uur geleden, en de frisse witlofsalade die Evelien klaar had gemaakt smaakte me samen met de lekker gekruide drumsticks heel goed. 

Een fijn Pinksteren allemaal. 

Ben ik weer

Litterpicking:
5 Mei, 1,8 km gelopen.

c11226ca-b550-4079-96ec-2abfd2cb77db
Waarbij ik tijdens deze route heel veel van dit soort “zakjes” zag liggen. Het nare is dat dit vlak bij een dagopvang was waar kleintjes rondlopen op weg naar de auto. Ook heb ik vlakbij op de rand van de stoep tegen de bosjes aan een injectienaald gevonden, ik heb hem in de bus gestopt die ik van de apotheek heb gekregen.

IMG_8949

IMG_8953

7 Mei liep ik ‘s avonds een 3,3 km lang rondje door onze wijk (de donkergroene lijn)
IMG_8968
en kreeg een kopje koffie aangeboden van de beheerder van het wijkhuis als waardering voor het werk dat ik deed. Lief.

IMG_8967

Daar Sam het steeds minder leuk vind om constant in de handen te zijn en ik de box vorig jaar had weggedaan, ging ik op Marktplaats op zoek en vond ik er een op nog geen kwartiertje rijden en pikte deze op 8 Mei op; de heer des huizes liet me nog meer spulletjes zien die weg moesten, zoals een wippertje, box speelgoed, stoeltje en kleren, maar hij wist niet hoeveel dit moest kosten. Ik mocht de volgende ochtend wel even langs komen als ik geïnteresseerd was, en dat was ik. Van de box had ik alles al gewassen en wat niet in de wasmachine mocht heb ik goed schoongemaakt, de spullen roken allemaal naar zo’n geurstekkertje, een heel intens en chemisch luchtje, en nu rook het weer fris. 
Jon kon het wel waarderen, hij kon haast niet wachten er in te springen toen ik nog bezig was met opdekken. De boxkleed die ik erbij kreeg was een dikke met teddystof, zo onpraktisch vind ik.
De mobiel had ik nog van ‘22.

13BD3672-DA71-4262-9EF7-898C2D029316
Kijk eens wat een lief stel, Jon accepteert tolereert Fay
IMG_9018
In de val voor de Aziatische hoornaar koningin (geelpoothoornaar) ontdekte ik die avond de eerste koningin, en na een uurtje met pot en al in de diepvries stopte ik hare majesteit in een zakje dat terug in de diepvries ging zodat ik de pot weer kon ophangen. Ik heb sindsdien niks meer gevangen, terwijl er in de groep waar ik in zit (Roosendaal en omliggende dorpen) al 2706 geelpoothoornaars zijn gevangen. In de wijk waar ik woon worden er opvallend minder gespot en dus amper wat gevangen.

IMG_8997

De volgende middag kwamen de kinderen vanwege Moederdag,
ik werd verwend met bloemen, een taart, een hanging baskets, een Suzanne-met-de-mooie-ogen en een loep. Sinds ik deze zag bij een BinnensteBuiten aflevering waar de boswachter en een korstmoskenner deze gebruikten was ik enthousiast, en Evelien had dit opgepakt. Even testen op een linnen theedoek
IMG_9015
En het gaas van de wasdrogerfilter
IMG_9016
Ik heb ontdekt dat het ook handig is om de kamerplanten te controleren op luis en zulks.

ik had een jurkje voor Sophie gemaakt maar hij ging helaas niet over haar hoofd, oeps. Deze verdween weer naar de naaikamer. Wordt vervolgd.
IMG_8970

Sophie zag de spinners liggen die ik bij de box had meegekregen, en toen ze merkte dat het met de zuignap op haar voorhoofd bleef zitten, veranderde ze in een vliegtuig, met de armen wijd houdend door de kamer rennen met de draaiende spinner. Het was hilarisch voor alle partijen 🤣🤣
a43ecc6d-5fc8-418f-94b8-2ec7830ed6b7
Sam genoot ook van alle aandacht (ik zit op een tuinstoel in afwachting op de monteur die de afgebroken poot komt omruilen voor een nieuwe).

ddc2acb5-ce2b-4bde-984d-9d0feb517f71
Luier verschonen? Kom maar op 😊

2daa6941-1f10-4ce9-b099-debaeba64600

We lieten eten komen van de Chinees, en nadat de buiken gevuld waren ging iedereen weer naar huis. Moe maar voldaan 🤗

De volgende dag zette ik de SMDMO met de oranje en gele bloempjes in een grote pot naast de magnolia grandiflora, met een beetje geluk groeit deze weer in de boom en over de struiken door de tuin er achter
IMG_9004
De hanging basket ontdeed ik van het ophanggedeelte en zette ik op een hoge roestige pot vlak voor de pruim, de paarse, gele en witte bloempjes kunnen hier lekker shinen. De klimroos Golden Shower bloeit aan een stuk door, ik knip steeds de uitgebloeide bloemen er uit.

IMG_9003

Toen ik vrijdag de box ging halen reed ik langs een rotonde waar de Jumbo eerst stond, en het leek of er een afvalzak was ontploft, zoveel rommel langs de weg, op de plantsoenen en parkeerplaats, dus ging ik ‘s middags terug om afval te rapen. Het lijkt niet veel, tot je er loopt, door de grasmaaier versnipperde papier, plastic en overal peuken
IMG_8983
En aan de randen van de parking lag het groter spul zoals blikjes en flesjes en allerlei fastfoodzooi, om maar te zwijgen over de toestand bij de containers; dit is nadat ik er had opgeruimd en de open gepikte zak in een grote Action tas had gestopt en afgedekt had met een mandje. Sorry voor dat rieten mandje, het zag er leuk uit en was nog helemaal gaaf, maar ik neem niks mee naar huis, je weet nooit of er een rat al plassend overheen heeft gelopen. Op de foto zie je een roek op zoek naar die zak.

e782a610-87df-4178-9ec5-ddc2eb49f204
En er lag een kerstboom, uiteraard, in mei is het echt wel tijd om deze het huis uit te doen, samen met de rommelmarktspullen en de kastjes gevuld met klein ijzerwaren en knutselspullen.

ec8f9baf-9424-434a-a957-53e8e6bf9fcd
Ik liep al rapend langs de weg en over de groenstroken van de rotonde af richting het benzinestation waar ik mijn auto had geparkeerd, en liet vlakbij de zware zak achter bij de afvalbak. In de groene tas zat slechts een handvol statiegeldblikjes, helaas waren in deze buurt de meest geplet door auto’s.

IMG_8988

Dit was mijn looproute, 1,1 km, en vanwege het tempo was ik hier iets meer dan een uur mee bezig. 
IMG_8991
Ik kom zo wel aan mijn stappen 😊
Mijn volgend blogje zal niet lang op zich laten wachten, ik heb het jurkje aangepast, een visje geborduurd en koekjes gebakken. Tot de volgende 🤗

Vaenw 2 en een olifantje

Ruim twee jaar geleden maakte ik het olifant truitje af die vele vele jaren in een zakje in mijn kast lag, inclusief patroon en wol. Mooi voor Sophie, en gelukkig had ik niet het kleinste maatje gebreid dus kon ze het gelijk dragen.

Ik blogde hier ook over, en kreeg sindsdien verzoeken van dames of ik het patroon wilde delen. Het komt uit een Ariadne van 1981, na 45 jaar is het denk ik wel veilig dat ik het deel, mocht dit niet zo zijn dan haal ik de foto’s van het patroon gelijk weer uit mijn album, zie alhier) en veel dames hadden dit al voor hun eigen kinderen gebreid en zaten nu met kleinkinderen voor wie ze het wilden breien.
Zo ook Catharina uit Nijmegen, en afgelopen week verraste ze me met een lieve e-mail met deze foto’s van haar olifant pakje, wat had ze dit snel gedaan en wat een geweldige kleuren heeft ze gebruikt 😍
1000019682
Dit is de achterkant
1000019681
Ik kreeg toestemming van Catharina om de foto’s te plaatsen, inclusief haar naam, en gluurde even op haar website (die ik als een soort van watermerk op de foto’s heb geplaatst) wat heeft ze een mooi beroep, en een zang atelier, heerlijk. 

Gistermorgen zat ik net uit bed gekomen in mijn blootje op de wc op mijn telefoon te kijken naar een net binnengekomen foto van Sam, twee maanden oud, wangetjes om zoenen zo zacht
04bc840b-2e69-4762-a1e7-798db1513714
Ik had de foto net een hartje gegeven, toen mijn telefoon een tel later afging. Mijn zoon, vader van Sam. En ipv dat ik de oproep wegdrukte nam ik op, en het bleek een video call te zijn, Tim met Sam op zijn arm in beeld. Ik wist niet hoe snel ik de camera omhoog moest richten, het beeld toonde nu blote schouders en een slaperig hoofd met haren standje woest, maar ik voelde me behoorlijk opgelaten zo op de wc zittend, dus zei ik -ook dat nog- dat ik op de wc zat en hem zo zou terug bellen. Oh boy. Mijn excuus was dat ik net uit bed was, ik had me verslapen. We konden er gelukkig om lachen toen ik even later met een shirt aan en platter gedrukt haar in mijn naaikamer hem terug belde. Ik heb toen nog een half uur genoten van een wakkere Sam in beeld, Sophie was op de opvang, anders had ik dat lieve snoetje ook gezien.

Vorige week was Ellie op bezoek, samen handwerken en bijpraten

IMG_8225
Ik ben begonnen met hoofdstuk zes uit het patroonboek Trade winds, en moest eigenlijk de drie lapjes aan elkaar genaaid vervolgens rechts tegen het eerdere deel met de octopus naaien, maar ik ben eigenwijs.
IMG_8122
Je moet voor het appliqueren en borduren van al die rondjes je werk zo vaak draaien dat ik dit liever pas deed nadat ik het meeste werk hiervan af had.
Zo ongeveer komt het, ik zet de vissen die over de naad gaan nog niet vast, maar wilde even laten zien hoe groot de walvis is
IMG_8228
De blauwe golfjes applicatie
IMG_8209
heb ik eerst op freeserpaper gestreken, en van de heuvels de bolle randjes met rijgdraad naar elkaar getrokken over de rondingen van het papier, en toen na het inspuiten met stijfselspray gefixeerd met de hete strijkbout. De dalen had ik al ingeknipt, toen weer natgemaakt en met mijn vinger over het papier getrokken, gevolgd door de hete bout. En dit alles heb ik met kleine steekjes op de blauwe ondergrond geappliqueerd.

IMG_8207

Ik moest allemaal oogjes voor de visjes knippen uit zwarte vilt, en drukte de cirkeltjes er op door de rand van het schroefgedeelte van de balpen die precies de juiste maat had met de witte was van de Panda pencil in te wrijven. Ja, lees maar gerust nog een keer, die zin klopt echt wel  

IMG_8229

Voor de visueel ingestelde lezers:
IMG_8230
En dat drukte ik al draaiend op de zwarte vilt, et voila
IMG_8231
En toen kon het leukste deel beginnen, het borduren 😊

IMG_8291
De lange tentakels van de roze kwalletjes moet ik nog doen, zag ik later. 

IMG_8272
De boogjes waren een hele klus, en ik maakte me het nog zwaarder door de rijtjes veel dichter op elkaar te zetten dan het origineel. Maar ik begon goed. Ik gebruik bij gebrek aan de opgegeven garens iets uit mijn eigen stash.
IMG_8288
Hier werd ik te fanatiek
IMG_8298
En zie je die lange gele draden rechts op de achterkant? Ik was net klaar met de pufferfish toen ik op de achterkant zag dat er een grote lus met een knoop en nog een lus in de gele draad zat, ik had geen zin om het door te knippen en weg te werken, dus heb ik de lus achter het werk strak getrokken en vastgenaaid.
Jon vond het niet erg als ik doorborduurde, zolang ik maar bleef zitten
IMG_8297
Dit visje heeft me drie dagen gekost, maar dan heb je ook wel wat hè.
IMG_8305
En zover ben ik nu, links zie je de losse onderdelen die er nog op moeten,  walvis, blaadjes, dolfijn en een paar visjes
IMG_8304
Morgen weer een nieuwe week 😱 de tijd vliegt.

Wat een week

Hoezo warm, wachtend tot het buffet open ging lagen ze vorige week gebroederlijk bij elkaar vlak bij de schuifpui
IMG_5807

Vorige week vrijdag haalde ik het as van mijn lief op, de verzorger had drie buisjes as in doosjes in een tasje gedaan voor de kinderen, en hij liet me zien hoe ik de urn open kon maken voor wanneer er meer as uit gehaald moest worden. Wel goed, want om as in een sieraad te kunnen verwerken moest de juwelier drie eetlepels as hebben, en wat over blijft stuurt ze weer terug. Ik had nooit eerder as gezien van na een crematie, het is van poederig naar korrelig tot een halve cm, het meeste ziet er grijzig uit. Hier kan je een filmpje zien van hoe een crematie in zijn werk gaat, heel verhelderend vind ik. Dat het zo zwaar was wist ik niet, bijna 3,5 kilo! Hoe langer hoe zwaarder, het zijn de botten en niet de omvang die het bepaald. En de kist uiteraard. Hier zit het as in, we gaan het uitstrooien wanneer ik er aan toe ben.

IMG_5873
Terug rijdend kwam ik langs het tuincentrum, en ik besloot toch even binnen te wippen en kwam naar buiten met een mooie gele klimroos (favoriete kleur overhemd van manlief) en een paar zomerbloeiers. De roos zette ik thuis in een kuip bij de pruim, zodat ik het vanuit de kamer kan zien.
IMG_5823
Gedachten verzetten door bezig te zijn met vooral handwerken en tuinieren, het was een emotionele maar ook productieve week in aanloop naar mijn verjaardag (de 16e). Blokje twee van de Trade Winds quilt ging lekker, hoewel het behoorlijk bewerkelijke steken waren die ik moest maken. De steel maken was een makkie, couching; eerst de hele lengte neerleggen
IMG_5791
En dan vastzetten met kleine steekjes, met dezelfde verloopgaren van Wonderfil Eleganza Perle #8 nr EZM09
IMG_5792
En zo doordoen tot je beneden bent
IMG_5793
De voelsprieten maakte ik met whipped chainstitch, links zie je het whipped gebeuren klaar, en rechts het kettingsteekje waar ik nog over en onder door moet gaan
IMG_5794
Hiervoor gebruikte ik deze Perle garen.
IMG_5795
Met ditzelfde garen maakte ik de tentakels met een picot steek, het kaartje onder het werk maakte het weven makkelijker
IMG_5810
Poeh, wat een priegelwerkje, eentje klaar, nog twee te gaan
IMG_5806
Lekker buiten in de schaduw met Jon aan mijn voeten
IMG_5813
Kwamen ze af
IMG_5814
Zaterdag zag ik het onkruid tussen de tegels van het terras en met de bbq de volgende dag vond ik dat dit geen porum was en ging aan de slag. Halverwege even uitblazen, wat drinken en een steekje zetten

IMG_5833
En twee uur later was alles schoon-ish, ik had niet alleen het terras maar ook het padje langs het huis
IMG_5849
En het pad naar en langs het tuinhuisje schoon gemaakt
IMG_5834
Sophie liep zondag hier heel wat rondjes (in haar fantasie ging ze naar het strand) met een meetlint achter zich aan trekkend. Heerlijk kind ☺️
De dagen hierna waren niet leuk, zoveel emoties en slecht slapen, ik was blij dat het woensdagavond was.
Maar voor die tijd borduurde ik alsof het aangenomen werk was, de blaadjes kregen wat steekjes, de gele beestjes kregen een jasje aan (buttonhole filler stitch) en de oogjes (double cast-on stitch) met pupillen van Franse knoopjes maakten het af.
IMG_5839

IMG_5838
En dinsdagavond begon ik al het volgende blokje voor te bereiden met hulp van Jon, die hier helemaal gevloerd was na het uitzoeken van het juiste stofje voor de cirkel

IMG_5848

Ik werd woensdag verwend met een mooie bos bloemen
IMG_5860
-deze lijken toch net van was-
IMG_5859

En ik kreeg andere lekkere cadeautjes 🥰, het bakboek van Joan mocht niet ontbreken. Ik ken Joan al sinds 2007, we zaten samen op een bee, ze verhuisde later naar het noorden en kreeg het razend druk met haar bakwerk voor Coffeelicious en nu haar eerste bakboek uitgebracht, zo leuk!
IMG_5862

We gingen woensdagavond uit eten bij de Griek, want ja, je moet toch eten en dan maar wat feestelijks. Door als hoofdgerecht St.Jacobsschelp te nemen was mijn lief er toch een beetje bij, dit was zijn favoriete voorgerecht (en ik vind het ook heel lekker).

IMG_5864
Ook de steak met gorgonzola en wilde peer liet zich goed smaken.
IMG_5865
Kijk eens wat een leuke Sam en Julia kaart ik kreeg, dankjewel Caroline 😘 ik weet zeker dat Sophietje hiermee aan de haal gaat, de volgende keer als ze hier is.

IMG_5878

Donderdag (gisteren) maakte ik voor mezelf en beide dochters een heerlijke cannelloni met spinazie en ricotta, dit recept volgend, alleen deed ik nog 4 ons kippengehakt door de vulling voor de eiwitten. Ik had wat meer tomatensaus gemaakt en kon zo meer rolletjes klaarmaken, genoeg voor vijf man. Dus twee porties gingen huppetee de diepvries in voor later. Altijd handig.

Zondag komen Suus en Ferry en ga ik de torpedobroodjes van Rudolf maken, een lekker en beproefd recept 👌 Ik denk niet dat we dan buiten kunnen eten, er is ons regen beloofd, heerlijk.

Kleine stapjes vooruit

Welkome luchten boven de stad afgelopen woensdag,

IMG_5745
Maar hieruit viel een teleurstellende 1 mm als het al zoveel was, het was met een kwartiertje gedaan, maar het rook wel heel lekker, de katten vonden de iets koelere stoepje heerlijk.
IMG_5733
We hadden watermeloen als tussendoortje, en de schillen plus een te ver heen gegane stuk meloen gingen op de trellis bij de druif,
IMG_5728
de vlinders, wespen en andere insecten bleken hier gek op te zijn en er bleven enkel kale schillen over.

Staand onder de trompetbloeier
IMG_5741
maakte ik deze foto, je ziet de hoop met takken en de bladcompost”bak” van gaas waar veel beestjes vanuit de vijver hun overwinteringsplek in vinden. De laatste keer moest ik de tuinman die de haag snoeide tegenhouden om dit op te ruimen. De brandnetels en guldenroede zijn achter de compostbak te zien, over een maandje zijn ze 1,5 meter hoog en maken ze de bijen en vlinders blij; brandnetel is een waardplant waar vlinders hun eitjes leggen zodat de uitgekomen rupsjes hun buikjes vol kunnen eten aan deze bladeren . En ik pluk vaak jonge blaadjes om een mok thee van te trekken. Sherlock ziet me staan en komt aanlopen 🥰

IMG_5743
Er zit veel blad van de wintergroene magnolia in de vijver, dit moet ik een deze dagen eruit vissen voordat ze naar de bodem zinken en gaan rotten. De magnolia bloeit maar door, elke dag ontdek ik weer een nieuwe bloem

IMG_5777

IMG_5779

Ze ruiken ook heel lekker, alleen jammer dat ze te hoog zitten om mijn neus in te kunnen steken  

IMG_5732

Gelukkig viel er zaterdag al wat meer regen, met de voorspelling op nog veel meer op zondag. Ik draaide zaterdag vlak voor het avondeten het deksel van de regenton bij de achterdeur los om te kijken hoe vol hij was, en een vieze brakke lucht kwam omhoog, brrr, hier wil je geen kamerplanten mee begieten. De regenton bij het egelhuis had ik vorige maand al schoongemaakt en rook fris.  

Ik besloot om het stinkende water weg te laten lopen bij de esdoorn achter de schommelbank (bij de schutting). De tuinslang gekoppeld aan de 3/4 volle (iets van 200 li) regenton liet ik in drie uur tijd heel langzaam leeglopen, de slang regelmatig verleggend, en voordat het donker was had ik de regenton helemaal leeg en helemaal schoon weer op zijn plek aangesloten op de afvoer van de regenpijp. Na de regenbuien van de nacht en dag er op was hij alweer vol  deze regenton heeft een overloop naar de regenpijp, dus geen overstroming op de stoep. Misschien maak ik hier ook een overloop voor om in de tuin te kunnen lozen  

IMG_5796
Je ziet dat de planten een knauw hebben gekregen van de droogte, de ligusterheg stond vorig jaar vol in bloei en nu kan je de bloemen tellen op de vingers van twee handen, en de varens die de hele dag in de volle zon staan zijn geel en bruin aan het worden. Maar gelukkig zijn er ook droogte minnende planten die wel goed getijen, de mini sering is voor de tweede aan het bloeien

IMG_5771

Deze wilde orchidee krijgt wat vaker water

IMG_5729
Mooi geel is niet lelijk

IMG_5740
De regenton bij het egelhuis liep gistermiddag over, het water liep onder de veranda richting het gras, en ik checkte wat er aan de hand was met de afvoer van de overloop die uitkomt achter de magnolia. Het kraantje stond wel open, maar de slang zat verstopt, zo bleek. Het was snel opgelost door met mijn vinger in de afvoeropening in de regenton te “pompen” en daarna te zuigen aan de andere kant van de afvoer (tuinslang)  na deze eerst te hebben schoongeveegd, hopend dat het alleen aarde was wat er zat. Het water stroomde daarna de tuin in, richting de vijver.

Ik heb weer lekker kunnen werken aan mijn zeepaardjesblok, via de post kreeg in Perle garen in verloopkleuren, bij CRCouture gekocht.

IMG_5721
En nu kon ik de andere drie spiral trellis stitch rondjes maken.

IMG_5719
Ze lukken steeds beter.

IMG_5724

De anemoon moest met een verloopgaren in roze-rode kleur gedaan worden, en aangezien ik deze niet had, heb ik het zo opgelost: vier kleuren roze dmc garen uit mijn voorraad, van elke kleur een stuk van 50 cm geknipt en vervolgens steeds per draadje eentje uitgetrokken, 2 van de een, 2 van de ander en dan van de andere twee kleuren elk 1 draadje, en deze zes bij elkaar gebruik ik in de naald. Ik maakte op deze manier zes bundeltjes en wikkelde ze om een kaartje gemaakt van een restant van een oude snijmat. Jee wat heb ik toch altijd veel woorden nodig om iets uit te leggen 🙄

IMG_5746
Op naar het lapje, ik maakte eerst deze verdeling om te zorgen dat de spikes allemaal mooi richting het centrum lopen

IMG_5747
En vulde het toen op met lange en iets kortere steken

IMG_5748
Klaar!

IMG_5751
Op de achterkant kan je zien wat ik deed om draad te besparen. Op de niet zuinige manier zou het roze op de achterkant er hetzelfde uit zien als bij de voorkant.

IMG_5752
Blok 1 is klaar!

IMG_5750

Op naar het volgende blokje met de inktvisjes. Uit het “magazijn” van manlief haalde ik een map en een heleboel insteekvellen, om zo alle blokken van deze quilt netjes te kunnen bewaren. In de insteekvellen heb ik gekopieerde pagina’s van het patroon geschoven, gelukkig is het boek gebonden en niet geplakt, zodat de rug van het boek niet breekt en goed open onder het kopieerapparaat gelegd kan worden. In het zakje links zitten alle losse onderdelen van dit blokje, een lekker werkje terwijl het keihard regende ☺️

IMG_5753
De vierkantjes naaide ik onzichtbaar vast op het lapje, en met de panda pen (de stift is een soort was) tekende ik lijntjes waar de steekjes moeten komen. De lijnen van de panda pen verdwijnen door verhitting (strijkboutje)

IMG_5757
Het is zo verslavend! Na de lichte rijgstiksteekjes op de vierkante blokjes maakte ik weer de rondjes met de spiral trellis stitch

IMG_5768

Vanwege het gebrek aan zonlicht zat ik aan tafel, en dat bevalt toch wel beter dan zittend in mijn luie stoel, ik kan meer spullen kwijt aan tafel en geniet van het geweldig licht van mijn daglichtlamp en het gemak van de loep.

IMG_5769

Ik zette alles op zijn plek met speldjes, na een tijdje was ik het zat dat mijn draad steeds achter de speldjes bleef hangen en speldde toen alles via de achterkant vast.

IMG_5770
En ik maakte gebruik van deze mooie dunne garens om de viltstukjes vast te naaien, ooit gewonnen bij een quiltbeurs in Velthoven.

IMG_5775
En nu dat ze vast zitten kan het grote versieren met steekjes beginnen, zo leuk ☺️

IMG_5776

Vrijdag ga het as van mijn lief op halen bij het crematorium, ik was er eerder niet aan toe gekomen, mentaal, ik zag er als een berg tegenop, want zoveel emoties. Diepe zucht. Gelukkig hielp de psycholoog me om de pijnpunten tegen het licht te houden om er zo over te praten en te huilen, en omdat ik snel overprikkeld raak moet ik zelf het tempo van alles bepalen en mijn grenzen bewaken. Gisteravond stuurde ik een verzoek voor het maken van een afspraak naar het crematorium en vanmiddag belde ze al, heel fijn.
Zo langzaamaan kan ik steeds meer dingen van het lijstje afvinken die nog gedaan moeten worden, en dat voelt goed, mijn ventje zou trots op me zijn.

Morgen hoop ik weer wat te borduren en een beetje in de tuin werken, afhankelijk van de vochtigheid, er is ons weer wat regen beloofd, heerlijk.

Ter afsluiting twee foto’s uit de “oude doos”, een album van 2013; hier vierden we manliefs 54e verjaardag met de hele familie
IMG_3507
En ik had een postzegelquilt voor hem gemaakt ter herinnering aan de vakantie in Amerika/Canada, het patroon had ik gekocht bij een quiltwinkel in New York
IMG_3488