Categoriearchief: Mijmeringen

Ben ik weer

Litterpicking:
5 Mei, 1,8 km gelopen.

c11226ca-b550-4079-96ec-2abfd2cb77db
Waarbij ik tijdens deze route heel veel van dit soort “zakjes” zag liggen. Het nare is dat dit vlak bij een dagopvang was waar kleintjes rondlopen op weg naar de auto. Ook heb ik vlakbij op de rand van de stoep tegen de bosjes aan een injectienaald gevonden, ik heb hem in de bus gestopt die ik van de apotheek heb gekregen.

IMG_8949

IMG_8953

7 Mei liep ik ‘s avonds een 3,3 km lang rondje door onze wijk (de donkergroene lijn)
IMG_8968
en kreeg een kopje koffie aangeboden van de beheerder van het wijkhuis als waardering voor het werk dat ik deed. Lief.

IMG_8967

Daar Sam het steeds minder leuk vind om constant in de handen te zijn en ik de box vorig jaar had weggedaan, ging ik op Marktplaats op zoek en vond ik er een op nog geen kwartiertje rijden en pikte deze op 8 Mei op; de heer des huizes liet me nog meer spulletjes zien die weg moesten, zoals een wippertje, box speelgoed, stoeltje en kleren, maar hij wist niet hoeveel dit moest kosten. Ik mocht de volgende ochtend wel even langs komen als ik geïnteresseerd was, en dat was ik. Van de box had ik alles al gewassen en wat niet in de wasmachine mocht heb ik goed schoongemaakt, de spullen roken allemaal naar zo’n geurstekkertje, een heel intens en chemisch luchtje, en nu rook het weer fris. 
Jon kon het wel waarderen, hij kon haast niet wachten er in te springen toen ik nog bezig was met opdekken. De boxkleed die ik erbij kreeg was een dikke met teddystof, zo onpraktisch vind ik.
De mobiel had ik nog van ‘22.

13BD3672-DA71-4262-9EF7-898C2D029316
Kijk eens wat een lief stel, Jon accepteert tolereert Fay
IMG_9018
In de val voor de Aziatische hoornaar koningin (geelpoothoornaar) ontdekte ik die avond de eerste koningin, en na een uurtje met pot en al in de diepvries stopte ik hare majesteit in een zakje dat terug in de diepvries ging zodat ik de pot weer kon ophangen. Ik heb sindsdien niks meer gevangen, terwijl er in de groep waar ik in zit (Roosendaal en omliggende dorpen) al 2706 geelpoothoornaars zijn gevangen. In de wijk waar ik woon worden er opvallend minder gespot en dus amper wat gevangen.

IMG_8997

De volgende middag kwamen de kinderen vanwege Moederdag,
ik werd verwend met bloemen, een taart, een hanging baskets, een Suzanne-met-de-mooie-ogen en een loep. Sinds ik deze zag bij een BinnensteBuiten aflevering waar de boswachter en een korstmoskenner deze gebruikten was ik enthousiast, en Evelien had dit opgepakt. Even testen op een linnen theedoek
IMG_9015
En het gaas van de wasdrogerfilter
IMG_9016
Ik heb ontdekt dat het ook handig is om de kamerplanten te controleren op luis en zulks.

ik had een jurkje voor Sophie gemaakt maar hij ging helaas niet over haar hoofd, oeps. Deze verdween weer naar de naaikamer. Wordt vervolgd.
IMG_8970

Sophie zag de spinners liggen die ik bij de box had meegekregen, en toen ze merkte dat het met de zuignap op haar voorhoofd bleef zitten, veranderde ze in een vliegtuig, met de armen wijd houdend door de kamer rennen met de draaiende spinner. Het was hilarisch voor alle partijen 🤣🤣
a43ecc6d-5fc8-418f-94b8-2ec7830ed6b7
Sam genoot ook van alle aandacht (ik zit op een tuinstoel in afwachting op de monteur die de afgebroken poot komt omruilen voor een nieuwe).

ddc2acb5-ce2b-4bde-984d-9d0feb517f71
Luier verschonen? Kom maar op 😊

2daa6941-1f10-4ce9-b099-debaeba64600

We lieten eten komen van de Chinees, en nadat de buiken gevuld waren ging iedereen weer naar huis. Moe maar voldaan 🤗

De volgende dag zette ik de SMDMO met de oranje en gele bloempjes in een grote pot naast de magnolia grandiflora, met een beetje geluk groeit deze weer in de boom en over de struiken door de tuin er achter
IMG_9004
De hanging basket ontdeed ik van het ophanggedeelte en zette ik op een hoge roestige pot vlak voor de pruim, de paarse, gele en witte bloempjes kunnen hier lekker shinen. De klimroos Golden Shower bloeit aan een stuk door, ik knip steeds de uitgebloeide bloemen er uit.

IMG_9003

Toen ik vrijdag de box ging halen reed ik langs een rotonde waar de Jumbo eerst stond, en het leek of er een afvalzak was ontploft, zoveel rommel langs de weg, op de plantsoenen en parkeerplaats, dus ging ik ‘s middags terug om afval te rapen. Het lijkt niet veel, tot je er loopt, door de grasmaaier versnipperde papier, plastic en overal peuken
IMG_8983
En aan de randen van de parking lag het groter spul zoals blikjes en flesjes en allerlei fastfoodzooi, om maar te zwijgen over de toestand bij de containers; dit is nadat ik er had opgeruimd en de open gepikte zak in een grote Action tas had gestopt en afgedekt had met een mandje. Sorry voor dat rieten mandje, het zag er leuk uit en was nog helemaal gaaf, maar ik neem niks mee naar huis, je weet nooit of er een rat al plassend overheen heeft gelopen. Op de foto zie je een roek op zoek naar die zak.

e782a610-87df-4178-9ec5-ddc2eb49f204
En er lag een kerstboom, uiteraard, in mei is het echt wel tijd om deze het huis uit te doen, samen met de rommelmarktspullen en de kastjes gevuld met klein ijzerwaren en knutselspullen.

ec8f9baf-9424-434a-a957-53e8e6bf9fcd
Ik liep al rapend langs de weg en over de groenstroken van de rotonde af richting het benzinestation waar ik mijn auto had geparkeerd, en liet vlakbij de zware zak achter bij de afvalbak. In de groene tas zat slechts een handvol statiegeldblikjes, helaas waren in deze buurt de meest geplet door auto’s.

IMG_8988

Dit was mijn looproute, 1,1 km, en vanwege het tempo was ik hier iets meer dan een uur mee bezig. 
IMG_8991
Ik kom zo wel aan mijn stappen 😊
Mijn volgend blogje zal niet lang op zich laten wachten, ik heb het jurkje aangepast, een visje geborduurd en koekjes gebakken. Tot de volgende 🤗

Geboortedag

Vandaag zou mijn lief 67 jaar zijn geworden, longkanker met uitzaaiingen naar de hersenen maakten dat hij nu niet aan het zelfgemaakte schuimgebak met mandarijntjes-slagroom zit, maar in een urn in de kast staat.

PHOTO-2020-07-19-18-24-54 4
Wij hebben gelukkig mooie herinneringen aan hem, aan ons leven samen, dat verzacht het gemis en het verdriet. Morgen is het een jaar en drie maanden geleden dat hij kwam te overlijden.
IMG_4362
Misschien dat we zijn geboortedag volgend jaar als gezin samen vieren, voor nu verkies ik rust en stilte.

Dag Sherlock

Groot verdriet in huize Jacobs.

Gisteren heb ik Sherlock moeten laten inslapen toen na het maken van zijn ct scan bleek dat het niet op zijn li achterpootje kunnen staan veroorzaakt werd door een flinke verkalking tussen twee lendenwervels die de zenuw naar dat pootje helemaal afknelde. Hier moet hij ook veel pijn van hebben gehad, ondanks de pijnstilling die hij elke dag kreeg, zei de dierenarts. Het was operatief te behandelen en ook met laseren, maar de revalidatie en pijn was geen sinecure en ze kon ook geen garantie geven dat het goed zou komen. Voor wie doe je dit dan hè, niet voor de kat, want die krijg je het niet uitgelegd.

IMG_4692

De dierenarts haalde de kooi met Sherlock, hij begon net uit de narcose te komen, ik pakte hem over en hield hem tegen me aan; hij drukte zijn kopje tegen mijn hals en hield zich heel rustig terwijl ik tegen hem praatte. Ik besloot hem hier en nu in te laten slapen, half suf en met een infuusnaald nog in zijn pootje zou hij er niks van merken.

Ik wilde Sherlock een rit naar huis besparen, het bijkomen uit een narcose is al geen pretje en dan de onrust en de angst in de kooi in de auto en de volgende dag weer de angst vanwege het terug moeten oppakken en in de kooi zitten en weer in de auto en dan een prikje krijgen, en dat alles omdat wij thuis afscheid kunnen nemen van hem? Nee, dat wilde ik hem niet aandoen.

Ze liet me even alleen met hem, en zo zat Sherlock rustig tegen me aan leunend te luisteren naar mijn stem, en ook toen de dierenarts hem de medicatie toediende bleef ik tegen hem praten en hem aaien, en vrij snel al voelde ik hem tegen me aan liggend helemaal verslappen.
Toen ik Sherlock op de slee in zijn kooi had gelegd zag ik dat ik een berichtje van Evelien had gekregen, ze mocht van werk even naar huis gaan, zodat ze hem ook nog kon zien terwijl hij nog zacht en warm was, en zo hadden we steun aan elkaar.
Hij lag op de poef tussen ons in (wel met de slee van de kooi onder het matje) zodat we hem allebei nog konden aaien en bekijken.

IMG_8177

Ik zette daarna Sherlock op de grond in de kamer zodat Jon en Fay als ze de kamer in kwamen hem gelijk konden zien en ruiken. Fay vond het heel spannend en durfde de eerste keer niet dichtbij te komen, klik Hier om het korte filmpje te zien; later kwam ze wel dichterbij en nam iets meer tijd om hem te besnuffelen, maar ook toen schoot ze weer naar boven.

Jon liep een paar keer heel behoedzaam naar hem toe, ruiken, kijken maar niet aanraken. Hij pakte het balletje waar Sherlock die ochtend nog mee had gespeeld in zijn bek en speelde er mee, en keek ondertussen of Sherlock opkeek, helaas.
24A0243D-133B-4124-B6AC-66948B327EDD
Na nog een verwoede poging hem wakker te krijgen door vlak bij Sherlock heel wild met het balletje te spelen, liep hij klagend miauwend naar de keuken en verder door het huis. Even later kwam hij de woonkamer inlopen, op weg naar de schuifpui kijkend naar Sherlock, en klagend mauwend wilde hij naar buiten, omkijkend of Sherlock nu wel meeliep. Helaas.

Dit klagend miauwend in en uit lopen ging zo de hele avond door tot ik Sherlock in de hal bij de brievenbus had gelegd, Jon heeft hem daar op weg naar beneden gezien, ik hoorde zijn miauw, hij kwam toen stilletjes de woonkamer in en nam plaats op de bank. Fay kwam toen het donker was naar beneden, om vervolgens in de woonkamer overal op de vaste plekjes te zoeken, ze was onrustig en waar ze normaal naast me gaat liggen om geaaid te worden bleef ze nu alleen maar zitten en om zich heen kijken.

Ze hebben vannacht samen in de woonkamer geslapen, en Sherlock heb ik in de garage bij de klep gelegd waar het heel koud was. Ik had al een gat gegraven in de tuin maar wilde het begraven de volgende ochtend samen met Evelien doen (ze had late dienst).  

Hij was een bikkeltje, want voordat ik hem naar de dierenkliniek bracht had hij nog zijn gekke vijf minuten van spelen met zijn houten balletje, en keek hij nog naar vogeltjes op tv Klik hier

Vier jaar geleden kwam Sherlock bij ons, na een leven van vier jaar die geen pretje waren, gezien zijn slechte conditie, ontstekingen in zijn bekje en schuwheid voor mensen, vooral voor mannen. Jon heeft hem geholpen met het vertrouwen terug te krijgen, dit is na de eerste week, rechts Sherlock die heel graag wilde maar het zo spannend vond.
161707B2-DC60-41DF-A424-2E3C80BCD429
Lees hier meer over hoe hij hier kwam, en als je onderaan het bericht op het pijltje naar rechts klikt, zie je in andere blogjes het vervolg. Het bleek een lief sociaal beestje te zijn en werd Fay’s best buddy.

We missen hem nu al, hij heeft ons zoveel liefde gegeven, en was zo gezellig als assistent op de naaikamer

44B53529-36AD-4A2F-B1BF-221B5881FDF4

Samen met Jon vol verwachting hopend op een hapje
IMG_1783
Zijn rafelig oortje valt extra op in het tegenlicht, vanaf dit plekje genoten Sherlock en Fay van dwarrelende blaadjes, vogeltjes op de grond en in de gaten houden van langslopende buurtkatten.
IMG_2401
Door zijn tandeloos bekkie had hij een heel smal snoetje
IMG_2572
Samen met Jon even de ochtendlucht opsnuiven, je haalde ze goed uit elkaar door het verschil in formaat, dikte van de staart en zijn oortje. Jon was maar 1 jaar ouder dan Sherlock. 
IMG_2571
Best buddies met Jon als het Jon uitkwam

IMG_2539
Meestal lag Jon er als eerste en sliep als Sherlock er naast kroop

IMG_2491

En helemaal bff met Fay
IMG_2559

748504E9-F974-4CD0-A2C7-103901814E28

En ondanks zijn gebrek aan een gebit
IMG_0156
ving hij nog wel eens wat.
FDCAC5EC-E4F9-438A-AD90-C1DD2BDE0F1C
Verlekkerd tv kijken als het buiten spelen niet meer mocht

06ee7589-281f-4888-a2da-64a64ac30623
En af en toe kwam hij op schoot liggen, en dan was het genieten ☺️

0D4F3025-839D-450F-8F95-D0DDD7A2449F
Lekker buurten bij Evelien, even een snoepje halen

bbb06108-2860-41d6-a8c3-83895d08d578
Dit was deze week nog, knus bij elkaar, maar met behoud van distantie voor Jon

IMG_8164

Hij mocht slechts acht jaar worden. We hebben hem vanmorgen in de tuin begraven op een plekje naast het kattenkruid waar hij veel speelde met Fay, of gewoon lekker lag te genieten in het zonnetje

IMG_8182
Fay loopt hem te zoeken, roepend door het huis, dit gaat door merg en been 😭. Ze mag voorlopig niet meer naar buiten, ik ben bang dat ik ze dan misschien niet meer naar binnen krijg. 
Nog een leuk filmpje hier toen het leven nog goed was voor Sherlock.

Toen ik gisteravond naar Seven Dials keek, een serie van Agatha Christy, hoorde ik deze zin: “I have no more capacity for loss”. 😭 O zo waar. 

1 jaar zonder

IMG_4363
Het is vandaag precies een jaar geleden dat mijn lief zijn laatste adem uitblies.Het is een zwaar jaar geweest voor ons allen, het gemis is schrijnend op mooie momenten waar hij bij had moeten zijn, maar hij zou trots zijn op hoe we ons er doorheen slaan.

Het verdriet krijgt alle ruimte, elke keer na het uithuilen zetten we de schouders er weer onder, en het leven gaat verder met het verdriet dat heel langzaamaan onder een laagje nieuw geluk wordt toegedekt. De rouw wordt er doorheen verweven, en mijn lief draag ik in mijn hart mee.
IMG_4357

IMG_2106

Loslaten en verder gaan

Al tien maanden en vier dagen geleden dat mijn lief is overleden, en beetje bij beetje ben ik spullen die van hem waren aan het loslaten, zoals bv zijn postzegelverzameling, en dan heb ik het niet over een paar albums. Hij begon op de lagere school al met deze hobby, en toen hij iets van vijftig jaar later alles compleet had (hij verzamelde alles wat met Verenigd Europa te maken had) was de lol in het verzamelen verdwenen en haalde hij zijn voldoening in het verkopen er van, zegel voor zegel.
Hier een “zelfgemaakte” postzegel, er was een serie waar je zelf een postzegel kon ontwerpen en bestellen, deze waren gewoon te gebruiken als postzegel en waren ook zeer geliefd bij verzamelaars. Bizarre gedachte dat ons gezin bij meerdere verzamelaars (vooral geëmigreerde Nederlanders over de hele wereld) in een album zit.

IMG_7359

Perry had een droom dat hij na zijn pensionering met zijn postzegels op beurzen in het land zou staan, en zag in mij een rol als zijn lieftallige assistent; pincetten in de hand en vooral niets eten tijdens het werk. Hij zag het helemaal zitten. Hoe anders is het gelopen.
Na zijn overlijden heb ik contact opgenomen met de postzegelvereniging Postaumaat die nabestaanden helpt met het verkopen van de verzameling.  

De eerste keer dat de mannen kwamen was half April, en toen namen ze een autolading vol aan postzegels mee. Het was heel emotioneel om ze op zijn werkkamer te horen praten en lachen, ik hoorde bewondering en ook verwondering, want het waren er wel heel veel. De albums die een paar maanden eerder voor het laatst waren aangeraakt door mijn lief verdwenen in dozen en tassen, en toen ze weg waren voelde het alsof ze een stukje van mijn lief hadden meegenomen. Na de zomervakantie werd weer een autolading vol opgehaald, en de rest van de verzameling paste twee weken geleden met moeite in twee grote auto’s, deze foto nam ik toen ze bijna klaar waren met inladen.
IMG_7367
Tijdens de lunch zaten de drie mannen te praten over postzegels en als ik mijn ogen sloot leek het net of Perry er ook even bij was en mee zat te praten en te lachen. Hij had het vast wel goed gevonden hoe ik het had geregeld, zijn verzameling wordt nu versnipperd verdeeld en verkocht over diverse postzegel clubs in Nederland en zoals ik heb begrepen ook bij de buurlanden.

De lege kasten in de “tussenkamer” (tussen onze hobby/werkkamers) vond ik erg confronterend en diezelfde avond waren ze uit elkaar gehaald en de volgende dag aangeboden op Marktplaats. Ze waren een paar dagen later al verkocht.
IMG_7368
Rest me nu om de meubels in de werkkamer van mijn lief te gaan verkopen, drie hoge kasten en drie lage, een bureau en een ladenblok; de grote kasten stonden vol met postzegels en de rest met dossier dozen en ordners welke ik allemaal elders heb opgeborgen. Geen idee wat ik hiervoor moet vragen.

IMG_7422

IMG_7412

In het ladekastje en de helft van een laag kastje liggen nog allemaal kantoorspullen van manlief die ik moet sorteren/ opruimen en ik zie hier enorm tegenop. Net als het verkopen van de kasten op marktplaats, dit is geen pretje; de onzin biedingen, het niet reageren op een bericht, de vragen die gesteld worden en na beantwoorden totaal geen reactie meer krijgen, ik kan hier heel slecht tegen en het vreet energie.
Toen ik voor een hele mooie Tefal hogedrukpan de zoveelste onzin aanbod kreeg heb ik de pan naar de kringloopwinkel gebracht. Ik geef het dan liever weg.

Ik wil van Perry’s werkkamer een logeerkamer maken, of misschien mijn naaikamer hier naartoe verhuizen en van mijn oude naaikamer een logeerkamer maken. Ik ben hier nog niet over uit, de ramen van mijn naaikamer zitten op het noord en oost, en Perry’s werkkamer heeft ramen op het zuiden, heel warm dus in de zomer. Maar deze kamer is wel een slag groter. Wat is wijsheid?

Het loslaten van Perry’s verzameling was heel emotioneel, ik zat weer volop in de rouw alsof ik hem weer opnieuw kwijtraakte, maar nu de postzegels weg zijn voelt het ook als een opluchting dat ik hier niets meer mee moet doen. Ik heb een paar mooie verschillende velletjes van Janneke Brinkman voor mezelf bewaard, en ook een stapeltje hangmapjes nr1 en nr2 postzegels en alle velletjes kerstzegels, want het zou toch wel heel stom zijn als we opeens postzegels moet kopen voor verzending van een kaart of pakje.
IMG_7001
Het geluid van een ambulance in de nacht kan me weer helemaal terug in de tijd werpen en werkt dagen lang nog door op mijn emoties. Een liedje kan ook dat effect hebben, maar ook het denken aan het verkopen van de kasten.

Er zijn dagen dat ik me erg down voel en niet vooruit te branden ben, wat heb ik hier een hekel aan. Dinsdag was net zo, ik zat ‘s middags wel al met mijn sportschoenen aan maar had totaal geen zin om naar fitness te gaan; ik zag tegen de emoties op van samen met allemaal ervaringsdeskundigen vol begrip te zijn, een schouderklopje of een arm om mijn schouder als ze mijn tranen zien opkomen, het zijn schatten. Maar ik wilde liever geen tranen, ik wilde rust en alleen zijn, en vooral geen prikkels. Ik opende mijn iPad om naar een tuinierfilmpje te kijken, maar klapte het na enkele tellen alweer dicht. Rust roest, stilstand is achteruitgang, en dat wil ik absoluut niet. Dus opgestaan, jas aangetrokken en naar de fitness gegaan. En ja, natuurlijk weer tranen wegvegend en neuzen gesnoten (ik was niet de enige met natte ogen), maar daarna zijn we een uur aan de slag gegaan. We kregen een conditietest (6 minuten op de loopband lopen zo hard je kan, met metingen vooraf en op het eind) en ze ging toen we allemaal aan de beurt waren geweest naar kantoor om het uit te rekenen. Ik zit op 92% en dat is best goed 😊 Over drie maanden test ze ons weer. En toen ik naar huis reed voelde ik me een stuk lichter, en had ik er weer zin in.

Ik wilde nog vertellen over een bee, een afgezaagde boom, een egel en visjes, maar dat komt de volgende keer wel.
IMG_7299