Categoriearchief: kleding naaien

Oeh

Afgelopen week begon ik aan uil nummer twee
IMG_6970
De assistenten boden hun hulp aan
IMG_6971
maar Fay was net zo snel weg als dat ze kwam, ze vond het te spannend, ze wilde het liefst naar buiten. Fay was vorige week in toenemende mate schuwer geworden, of moet ik zeggen “uithuiziger”, ze kwam alleen overdag even naar binnen met Sherlock om te eten, en gaf een zielig concert als ze er weer uit wilde. Maar toen ze ook al een paar nachten niet binnen wilde komen vond ik het tijd om ze -zodra ze overdag weer even binnen kwam voor een snelle hap- binnen te houden voor een paar dagen om ze weer wat huiselijker te maken.

Sherlock bleef bij me zitten en hield de uil en de losse onderdelen goed in de gaten.
IMG_6974
We hadden weer niet goed opgelet met de driehoekjes, daar waar grijs zat had het zwarte stukje in gemoeten, de onderkant van de snavel. We snapten niet hoe dit had kunnen gebeuren
IMG_6975
Maar gelukkig is het mes scherp, de stof voldoende aanwezig en het tornmesje geduldig, zie hier alles in losse delen
IMG_6977
En vanmiddag naaide ik alle onderdelen aan elkaar, de blokken zitten voorlopig tegen de designwall aan zoals in het voorbeeld van het patroon. Ik kan morgen het patroon voor de egeltjes op theezakjes papier gaan tekenen, dit bevalt me heel goed, ook al is het meer werk. De egeltjes komen tussen de uil en konijn. 
IMG_7022
Bij de Stoffenkoning in Rucphen had ik een leuke drakenstof gezien, en hiervan ga ik een winterjas maken, voor Sophie uiteraard. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt met mijn hoop op een doorlopend patroon bij de (knalroze) ritssluiting. Ook de zakken heb ik op patroon geknipt.
IMG_6979
Omdat ik de patroondelen niet kon vastspelden gebruikte ik een zware ketting die ik in de garage had liggen, voorzichtigheid geboden op onze glazen tafel 😅
IMG_6978
Het jasje komt tot over de knieën, en omdat het gevoerd gaat worden zal het lekker warm zijn aan de billen als ze in de Efteling in de attracties zit. Hier helpt Jon me met de voering op de fiberfill met de free motion voet door te stikken, hij weet precies hoe hij moet liggen om aandacht te krijgen.

IMG_6981
Sophietje komt graag kijken en meehelpen als er gekookt wordt, hier strooit ze de lente-ui in de pan, terwijl ik mijn hand boven de rand van de pan houd zodat ze haar armpje niet kan verbranden.
497fc648-d19b-4106-b114-187647eb39a2
We aten pasta met een knoflook-roomsaus, ui, kersentomaatjes, rucola, kip en lente-ui, de borden werden net nog niet afgelikt, zo zalig was het. Lekker uitbuiken met een kopje koffie en toen gingen ze weer naar huis.

Mooie herfstkleuren in de tuin, hoewel na de wind en bui van afgelopen dagen er veel op de grond begint te vallen, de bladkorf is al bijna vol, ook al zakt dat vanzelf wel weer in.
IMG_6927
Bij de voordeur staat deze struik al bijna twee weken in bloei en de geur is zo intens dat je hem vanaf de straat al ruikt
IMG_6903
Ik sta er regelmatig even naast, gewoon om te genieten van de geur zolang de bloempjes er nog aan zitten.

Droomvluchtjas en vosjes

Toen ik twee weken geleden deze stof bij de Stoffenkoning in Rucphen zag liggen IMG_6599
appte ik gelijk naar mijn schoondochter, of dit wat was voor een jasje voor Sophie. En gelijk appte ze “Ja, leuk!” terug. 😍 Ik wilde een meter stof hebben (dan was het zeker genoeg), en ik kreeg de rest van de rol -30 cm- er gratis bij, en dit kwam later heel goed van pas. Jon en Sherlock waren er weer als de kippen bij toen ze me de naaikamer in hoorde lopen,
IMG_6607
Jon wilde als eerste assisteren
IMG_6605
en hij nam zijn werk als geleider en pluisjes afstoffer heel serieus, hier wilde ik een foto nemen van zijn staart links van mijn hand en hup zwiepte de staart er over en even later legde hij ook nog zijn achterpoot over mijn hand heen, heel handig. 
IMG_6606
Ik moest hem steeds opzij schuiven om zijn staart niet mee te naaien. Sherlock hield de patroondelen tegen, stel je voor dat ze opeens zouden ontsnappen
IMG_6608
Al met al was het een project waarbij door alle partijen goed opgelet moest worden, dit was de eerste keer dat ik met softshell stof werkte, elk gaatje met de naald telt als een blijvertje. De steekzakken van het jasje vond ik veel te ondiep en onpraktisch, dus maakte ik er na afloop nog twee lekker grote zakken op. Met het doorstikken van de zakken heb ik bij gebrek aan een nivelleerplaatje (ik heb het wel maar wilde niet zoeken) gewoon twee lagen stof gebruikt om onder de achterkant van het voetje te leggen, zodat bij het hoekje omgaan tijdens het doorstikken het naaivoetje horizontaal blijft en gelijk door naait ipv op de plaats rust niet zonder duwen of trekken tegen de heuvel op komt en knopen maakt aan de onderkant
IMG_6617
En ik naaide samen met de capuchon en beleg inzetten een lekker grote ophanglus vast.

IMG_6666

Toen ik het jasje aan Evelien liet zien vielen de mouwen pas op als zijnde “best wel kort”, en na de maten van een goed zittende jas van Sophie te hebben doorgekregen heb ik de mouwen eruit gehaald (uiteraard waren ze ook extra doorgestikt) nieuwe mouwen geknipt en er gelijk in gezet, veel beter zo.

IMG_6665
De volgende dag kwamen Tim en Sophie langs, het jasje ging aan en ze was helemaal in de wolken en wilde het eigenlijk niet meer uitdoen, “mijn Droomvluchtjas”.
01b613f3-215a-4c03-b633-397e4336326f
Sophie was op de terugweg van de wc afkomend door de keuken gelopen en riep met haar lieve stemmetje verheugd: “Oma, je hebt een nieuwe stoel!” Ja, er staat nu een trip trap stoel, ik had deze via Marktplaats gekocht, vol krassen, vlekken en kale delen.
IMG_6563
Ik heb hem uit elkaar gehaald, schoongemaakt, geschuurd en gelakt, en hij ziet er bijna als nieuw uit. 

IMG_6603
Dit was in dezelfde week als dat ik samen met Suzanne in hun tuin heb geholpen, de Canna’s doen het geweldig en de verdwaalde Teunisbloemen mochten tussen de tegels blijven zitten

IMG_6573
En met het snoeien kwam Suzanne deze beauty tegen, zulke mooie herfstkleuren

0db5ffaa-e6be-4e3b-8014-9132608b1d46
Het was ook een mooie dag met prachtige wolken

IMG_6592
En het harde werk in mijn eigen tuin had ook zijn vruchten afgeworpen

IMG_6507
Rechts van de voordeur richting de oprit stond een grote wijde conifeer die veel last had van schimmels en bruine takken, en die moest er uit; ik was al begonnen met de onderste takken weg te halen en dacht er toen pas aan om een foto te maken.

IMG_6354
Na een uur snoeien en opruimen en een korte pauze genomen te hebben zaagde ik de dikke stam tot net boven de grond af. Het was even aanpoten maar dan heb je ook wat. En het is nu heel licht in deze hoek

IMG_6407
Maar goed, ik dwaal af

IMG_6504
even terug naar afgelopen zondag.
Tim vertelde over het opnieuw inrichten van de babykamer, dat ze voor een dierenbos thema gaan, en toen moest ik denken aan de Fancy Forest quilt van Elizabeth Hartman, en liet aan Tim een foto van een kleine variant hiervan op Instagram zien, en hij was gelijk enthousiast. Ik zei dat ik niks kon beloven, wetend hoe lastig ik me kan focussen, en dat was niet erg. Vier dagen later:
IMG_6748
Ik wil dus de kleine babyquilt maken en heb volgens het boek slechts tien FQ’s nodig van twee kleuren, en nou ja, haar heb ik het al hè, keuzestress. Het scheelde al dat ik de blauwe kleuren niet wilde gebruiken. Uren kijken naar alle stoffen en niet kunnen kiezen, grrrr. Ik hakte vanmorgen de knoop door: ik begin gewoon aan het vosje en maak er vier, en als ik de kleuren later niet mooi bij elkaar vind passen maak ik er wel eentje in een andere kleur. En na eerst veel snijden en daarna achter elkaar naaien (kettingnaaien) had ik aan het eind van de middag de vosjes af
IMG_6754
Ze zouden 6,5x 8,5” moeten zijn, je voelt hem al, dat waren ze niet; de een haalde het krap, de ander was 6,75x 8”, weer een andere 6,25x 8,25”. Ik snapte er niks van, hoewel, (en nu volgt een technisch verhaal waarbij ik de niet naaiende of niet quiltende lezer vast kwijt ga raken, dus zal ik het kort houden) normaal naai ik op mijn eigen Pfaff waarbij je de naald positie per mm van links naar rechts kan instellen om de naad breedte secuur in te stellen, maar hij naait niet goed meer sinds hij de laatste keer is nagekeken, en dus gebruik ik sindsdien de oude Pfaff die ik jaren geleden van Janny had gekregen, een reserve machine van haar moeder Els die helaas was overleden. Deze Pfaff heeft die kleine stapjes van de naald positie niet, het is links, rechts of in het midden, dus moest het op het gevoel gebeuren ondanks het gebruik van het kwart inch voetje, want deze voet zit niet goed centraal in het midden en hierdoor zit de naald te ver naar links met gevolg dat het iets meer dan een kwart inch naadtoeslag geeft, waardoor ik dit op het zicht wilde compenseren, en daar haperde bij mij de uitvoering grandioos. 

Het plan was nu dat ik het later met in elkaar zetten van de top hier wel een mouw aan zou passen. Maar gezien mijn laatste ervaring met niet-passende mouwen besloot ik het toch gelijk te veranderen en heb het tornmesje aan het werk gezet, veel naadjes uitgelegd en een enkel deel zelfs opnieuw gesneden. Het bolletje dat aan een tornmesje zit heb ik gebruikt om de naaimachinenaaldgaatjes dicht te wrijven, hier is het niet voor gemaakt maar het werkt wel. Bijna twee uur later was ik klaar 🙄😮‍💨 En hier hangen ze dan, 6,5 x 8,5” zoals de maakster het had bedoeld. Het onderste vosje lijkt een scheve onderkant te hebben, maar dit komt doordat het niet helemaal plat tegen de designwall aan gedrukt zit, serieus.
IMG_6756
Ik moet nu niet denken dat ik elke dag vier beestjes maak en dan dus ruim voor januari klaar ben. Ik heb het konijn even bekeken en ondanks dat het er zo simpel uitziet zijn het kei veel onderdelen.
IMG_6748
We gaan het meemaken. 

Opletten

Op weg van Tilburg naar huis werd ik langs rechts zo hard ingehaald en afgesneden, dat ik de luchtdruk van die auto voelde 😱☹️ het had niet veel gescheeld of het was slecht afgelopen daar in het drukke verkeer waar ik niet als enige vrachtwagens aan het inhalen was met 100 km/u. Hij schoot voor me en gelijk weer naar een gaatje rechts en weer links en bijna miste hij de afslag naar rechts maar gelukkig was daar nog een gaatje waar de weg zich afsplitste, over het verdrijvingsvlak voor een auto schietend die ook snel kon remmen. En overal waar hij inhaalde zag je remlichten van geschrokken bestuurders. Man man man, en waarom?

Even later stond ik in een kijkersfile want oooh op de snelweg de andere kant op zag men een auto die net op een takelwagen was getrokken, spannend 😱 de auto’s trokken toen snel weer op, want er was verder niks te zien, hoewel de bestuurder voor me en naast me niet in de gaten hadden dat ze konden doorrijden, ze keken allebei naar hun schoot waar ze, laat me raden, een telefoon vasthielden? 

In onze hal hangt een pentekening van Janne, (foto van afgelopen Mei)
IMG_2775
en toen ik bij binnenkomst er naar keek, vroeg ik me af hoe ver ze al is gekomen met een prentenboek voor kindjes, dus ging ik snel naar die pagina op haar website om te kijken.  “Ver weg van hier” heet het, en het zou deze maand al klaar zijn 😊 Ik heb meer voorbeelden gezien dan nu te zien zijn, en vind het zo mooi, dat ik het zeker ga kopen. Dieren die avonturen beleven, geweldig toch? Ik weet zeker dat Sophietje het heel leuk zal vinden als oma hieruit gaat voorlezen.
Janne’s boekpresentatie staat in de agenda op 11 en 12 januari in het Oude Raadhuis in Beek en Donk, even opgezocht, dat ligt rechts tussen Eindhoven en Den Bosch, iets boven Helmond.

Nog even kwijlen bij de schitterende kleuren van de wilde wingerd
IMG_3896
Zo mooi 😍
IMG_3897
En nu de bladeren rood zijn kan ik goed zien waar ze over de grond kruipen richting de Leylandii haag, wat niet de bedoeling is, dus die scheuten knip ik asap weg.

Mijn bodywarmer is klaar bijna klaar, ik wil er toch nog een rits of houtje-touwtje sluiting op zetten, maar ik heb hem nu al aan, en lekker dat-ie zit 👌 en ja, dat zijn serieuze zakken 😊 
IMG_3894
Ik kan morgen op de markt kijken of Pimmetje een rits in deze kleur heeft, daar gaat eigenlijk wel mijn voorkeur naar uit.

Rare week

We hebben een drukke twee weken achter de rug, die je niet te vaak moet hebben wil je zonder kleerscheuren het eind van het jaar halen. Het begon na weer een spannende periode tussen de scans en de uitslagen, maar er waren geen uitzaaiingen te zien en de grote tumor was 100% zeker hartstikke dood 😅 en de uitslag van de CT scan van de longen was ook goed, alles in orde 🥳

Na de uitslag gingen we naar fitness, en bij thuiskomst besloten we bij de vraag “Wat eten we vanavond?” uit eten te gaan bij de Sinjoor. Manlief kon nog een flinke dut doen en hup, het goede nieuws werd lekker gevierd.

Weer een slechte nacht, deze keer niet van de zorgen maar vanwege hoestprikkels bij ons beide, bah. Vroeg uit de veren want de schilder zou komen, maar helaas ging het regenen, dus was hij ook zo weer weg.
Ik besloot de ventilatieroosters in de keuken schoon te maken, nu dat ik weet dat ze er echt af moeten kunnen, aldus de timmerman. Van onderen haken ze in een richeltje, en van boven klemmen ze vast tegen een randje, ik kreeg ze met moeite los nadat ik tegen de bovenrand een beetje afwassop had gespoten.
IMG_2228
Man o man, zo ziet 28 jaar aan stof er uit. Deze roosters staan bijna altijd het hele jaar open, in weer en wind. Mijn puf was op, dus de roosters van de andere kamers komen later wel.
IMG_2229
We zijn bij donderdagochtend 8 uur aanbeland, de auto moet weg voor een APK, ik rijd terug naar huis met Evelien, om drie uur later dezelfde rit weer te maken, geen bijzonderheden aan de auto, hè, fijn hoor. We gaan ‘s middags even langs de Stoffenkoning in Rucphen, zomerstoffen kopen om shirts te maken, want in de tricot du Punto shirts krijgen we het wel erg warm bij inspanning. Goed geslaagd belanden de lappen in de wasmachine om alvast voor te krimpen, vrijdag gaan we knippen, Evelien als eerste
IMG_2250
En daarna is mijn stofje aan de beurt, ook heel zomers en soepel vallend. Jon pikt mijn strijkplank in, het is behelpen met het strijkhammetje
IMG_2256
Ik ben tot aan de zomen van de mouwen en panden gekomen, toen ik pas echt gevloerd werd door vervelende groene slijm producerende holtes (alleen in het hoofd) en hoestbuien waar je u tegen zegt, net als manlief en Evelien. Ik moest logischerwijs maar wel stevig balend maandag de afspraak met de implantoloog voor donderdag afzeggen (zodat iemand anders in mijn plaats kan gaan, ik wist maandag nog niet hoe het donderdag zou gaan met me, dus toch maar bijtijds afgezegd) en  nu loop ik dus nog langer met een gat in mijn mond, alleen zichtbaar als ik breeduit lach. Het is niet voor niets dat ik met mijn lippen op elkaar grijnsde toen ik vrijdag op de bee mijn stitch journal liet zien én paparazzi op me af zag komen.

7eeef88e-926f-42d7-9a00-1048e052bcc6
Gelukkig was ik dinsdag al dusdanig opgeknapt dat ik zonder hoestbuien of gesnotter (lang leve de neusspray) naar de kapper kon, al schrok de kapster van mijn stem toen ik haar groette, rauw en heel donker. Zwoel als dat je ding is.

Bijna woensdag, dus ging ik dinsdag aan de slag met de twee randjes van week 14 voordat Marion de randjes voor week 15 voor ging doen in haar woensdagse video hier op YouTube. En zo te horen was Marion ook flink verkouden en wat schor, het heerst. Ik heb een randje afgekregen, geborduurd met zijde lint, ik had járen geleden in Barcelona een handjevol Mokuba embroidery ribbons gekocht, het is azlon, een kunstmatige zijde.

IMG_2311
Leuk om te doen, ik heb het wel in de borduurring gedaan, dat vind ik fijner werken. Mooie gele kraaltjes in het midden maken de bloempjes af. Nou, bijna af.
IMG_2312
Daarna heb ik met Derwent Inktense groen rond de kraaltjes aangebracht en lila op de puntjes, heel subtiel en met een niet te natte kwast, want het trekt heel snel in de vezels van het lint. Tadaaa.
IMG_2318
Ik zal vanavond proberen het volgende randje te maken, en dan stoppen als Jon vindt dat het mooi is geweest, en weer vroeg naar bed, want het gehoest is nog niet voorbij.
IMG_2315
Fay is gek op de schommelbank, foto van woensdagmiddag toen het droog was, meer hierover in het volgende blogje
IMG_2230

Hammetje

Zaterdagmorgen reden Evelien en ik weer naar de Stoffenkoning in Rucphen, we wilden allebei nog een shirt maken, misschien zelfs nog twee ☺️ Voor het eerst in jaren had ik mijn telefoon thuis laten liggen, met mijn pinpas 😣😬 maar gelukkig had Evelien wel haar pinpas bij zich 😘 Anders hadden we onverrichter zaken terug moeten gaan. We vonden wat moois en diezelfde middag had ik mijn volgende shirt al af. Het is de linkse, geperst en al (en voor Mieke: ik heb hier nu wel een goede bh aan 😉)
IMG_0807
Zondagmiddag had ik een shirt voor Evelien af terwijl zij met een andere bezig was; het halsbeleg met de hand tegenzomen deed ze zelf; ik wilde het blad op het pad voor het huis opvegen, en toen ik daarmee klaar was, merkte ik hoe glad het pad naar de voordeur was, allemaal groene aanslag en mos, dat vroeg om een hogedrukspuit.

Een dik uur later was de bestrating (alleen het pad, niet de oprit) klaar, alle zand en vuil opgeveegd en blij met het resultaat, mijn lange broek, schoenen en sokken waren doorweekt en zaten onder de blubber. We hadden nog een zak zand liggen en hiermee kreeg ik de helft van de lege voegen van het pad ingeveegd, en reed ik snel naar de Praxis om nog een zak te halen. Om zeker genoeg te hebben kocht ik twee zakken brekerszand, het enige wat ze hadden om in te vegen. Na het uitstrooien en invoegen van het zand maakte ik het nat met de tuinslang, water en zand verdwenen in de voegen en zo zag ik gelijk waar er nog zand bij moest. Deze tip zag ik vrijdag in een video van een Engelse professionele hogedrukreinigingsbedrijf. Om half zes was ik klaar met alles invegen en opruimen, te donker om er een foto van te maken. 

Na het eten maakte ik nog snel mijn ham af. Je wat? Mijn ham. Een strijkhulp. De coupenaden en figuurnaden van de shirts perste ik plat op een groot hard kussen, beetje onhandig, en toen bedacht ik me dat van de echte strijkkussens vast wel ergens uitleg te vinden was over de maten, en jawel, hier bv. .  Deze knipte en naaide ik zondagmorgen

IMG_0808
Hier kan je de afmeting zien, het raster van de snijmat is in cm’s, het rechte deel van het patroon leg je op de stofnaad.  
IMG_0809
En na het avondeten kwam de inhoud van een oud hoofdkussen van pas, kreeg ik kramp in mijn handen van het vullen, en daarna het dichtnaaien van de opening, maar eind goed al goed; prima exemplaar, al zeg ik het zelf. Ondanks de rimpels aan de randen, maar ik zag bij de vele voorbeelden op internet dat de mijne niet de enige is met rimpels aan de naden. Misschien is dit op te lossen door er figuurnaden in te maken?  Ik heb twee lagen ruitjes stof gebruikt, de witte stof is een hele dikke canvas, een laag was sterk genoeg. 
IMG_0814
Morgenochtend kan ik hem uitproberen als ik mijn vierde en voorlopig laatste shirt maak, ditmaal eentje van viscose punta di Roma met blauwe bloemetjes

IMG_2369

Zie Jon lekker in de box liggen, het is net een grote doos. 
IMG_0804