Categoriearchief: Applique

Zeedieren en zooi

Het volgende Trade Winds blok is in de maak,
Twee dagen geleden had ik alles er op vastgespeld, onder toeziend oog van Jon,
IMG_8849
En nu ben ik bezig met de vilten applicaties er op te naaien, de steekjes waarmee ik dit doe vallen later weg zodra de borduursteken er op en rondom zitten.
IMG_8876
Ik kon het niet laten en heb alvast een oog geborduurd op de zeehond, zo leuk 😆

IMG_8877

De brem bloeit nog volop en opeens zijn de bloemen van de azalea (rhododendron lyceum) allemaal open, mooi geel. Ik twijfelde, is het een azalea of een rhododendron, en volgens Google is het beide, dus altijd goed. Een ‘bos azalea’ stond er bij genoteerd. Dat bruine op de voorgrond is sedum, een bodembedekkende vetplant die van de zomer bossen vol roze bloempjes produceert. Het ziet er nu erg rommelig uit, maar het is functionele rommel. 

IMG_8839
De mini sering staat ook al volop in bloei en ruikt zalig, en samen met de bloeiende grote sering in de achtertuin bij de buren is het vooral ‘s avonds een wolk van parfum.

IMG_8837
En kijk eens wat een mooie zaaddozen er aan de fatsia japonica hangen, en zoveel ook.

IMG_8848

Woensdagmiddag ging ik terug naar het stuk waar ik eerder de berm langs het spoor richting het centrum had opgeruimd, nu wilde ik de andere kant nog doen, richting de woonwijk Tolberg. Natuurlijk lag er alweer plastic en fastfood afval waar ik al eerder had opgeruimd, maar dit was gelukkig snel verzameld. De andere kant op begon tegenover het benzinestation en ik denk dat zo’n 75% van wat ik raapte afkomstig was van daar, heel veel van die transparante handschoenen die bij de pompen in dispensers zitten voor als je geen vieze handen wilt krijgen. 

En dan heel veel folietjes van sigarettendoosjes, ijswikkels, koffiebekertjes, en wikkels van mars en zulks. Even schoot me de gedachte binnen om langs het benzinestation te gaan om dit te melden, misschien dat er wat gedaan kon worden met de handschoendispensers, of misschien zijn hun afvalbakken buiten windgevoelig en kan er makkelijk iets uitwaaien. Misschien dat ze een kleinmazig hekwerk rond hun terrein aan de kant van de weg kunnen zetten om weggewaaid afval op te vangen. In een ideale wereld zou dit toch mooi zijn. En waarom moet er folie om de sigarettendoosjes? Het is toch ook al van de doosjes met theezakjes verdwenen? Ik heb het bij die gedachte gelaten en ben doorgelopen.

Ik liep richting het bruggetje waar de beek onderdoor loopt, en schrok toen ik bij het hekwerk en tegen de stoeprand planten zag groeien die er zeer verdacht en verontrustend uitzagen,

IMG_8788

het zal toch niet waar zijn?
IMG_8786
Ik maakte een foto via obsidentify en helaas werd mijn vermoeden bevestigd; de Japanse duizendknoop. Een invasive exoot die dwars door funderingen en rioleringen kan groeien.
Hier zie je goed hoe de stengels net als bij bamboo er uitzien, met die ringen thv het blad.
IMG_4537
Gezien de staat van het terrein heeft de gemeente hier al iets van bestrijding geprobeerd. Helaas groeit het nu ook op de taluud bij de bomen.

IMG_8787

Het rode streepje geeft aan waar het groeit.

IMG_8789

Ik liep al rapend richting mijn auto op zoek naar een afvalbak (links aan het eind van de donkergroene lijn), hierbij liep ik tot twee keer aan toe een stukje linksaf langs een fietspad om er een te vinden. Uiteindelijk gevonden kon de bijna volle afvalzak wegzetten.

Vrijdagmiddag ging ik met een kennis koffie drinken op het terras van Visdonk Lodge, onze zoons zaten bij elkaar in de klas op de basisschool, en sinds een jaar zien we mekaar af en toe. Ze hoorde van mijn vrijwilligerswerk en vertelde over de zooi vlakbij het restaurant, in de hoek van het parkeerterrein waar de ingang tot het bos is. Het was er bar en boos zei ze, dus toen we vertrokken heb ik de spullen uit mijn auto gehaald en ben gaan rapen. Ik kon haar helaas niet overhalen om mee te helpen; perfectionist als ze is zou ze pas kunnen stoppen als ze nergens meer afval zag.

Ik begon gewoon op het parkeerterrein waar mijn auto stond,
IMG_8823
deed het middelste deel, ontdekte toen dat ik mijn app nog niet aan had gezet vandaar een open vlak omringt met donker groene lijnen. De rode stip is waar we van 2007 tot 2015 hebben gewoond, en ik liep toen bijna dagelijks een rondje door het bos.

IMG_8833

en liep toen de randen af. Er stonden op dat moment nog een handjevol auto’s geparkeerd waaronder ik niet kon rapen, maar naast de auto’s lagen veel sigarttenpeuken, gewoon nog even snel oproken en op de grond gooien om dan naar het restaurant te lopen. Dit herken ik, want dat deed Perry ook toen hij nog rookte. (en ik was toen al verontwaardigd dat hij het zomaar op de grond gooide).

IMG_8828

Aan de buitenrand op het terrein lagen heel veel platgetrapte drinkverpakkingen, veel lege sigaretten met filter, fastfood verpakkingen, flessen, kleine zakjes waar drugs in hadden gezeten, ook van die witte katoenbolletjes maatje stuiter en kleine hard plastic potjes.

Het deel tegen het bos aan was heel erg vervuild, en hoe dichter ik bij het pad bij de ingang kwam, hoe erger het werd. De eerste keer dat ik een tissue oppakte (met de grijper) en er donkere viezigheid op zag zitten, dacht ik nog niks. Maar toen ik de eerste condooms zag liggen en vele vieze tissues en een handdoek viel het muntje, dit was een ontmoetingsplek (afwerkplek) waar ze in ieder geval veilig seks hadden. Foto na schoonmaak genomen 🙄

IMG_8831
Het rook in een plek waar veel papier lag ook niet bepaald fris en ik besloot om niet tussen de bosjes te lopen om zooi te rapen maar gewoon op de verharding te blijven. Ik had geen zin in poep aan mijn schoenen.

IMG_8827

Ik stond bij het begin van het bospad toen een mevrouw uit het bos kwam, ze zag wat ik al had gedaan vlak voor de ingang en sprak me gelijk aan, dat ze het zo fijn vond dat ik dit had gedaan, want al die rotzooi had haar een onveilig gevoel gegeven. Ze zij dat het begin van het bos ook nog bezaaid was met afval, maar verderop amper wat lag, dus zei ik dat ik dit ook van plan was op te ruimen. Ze bedankte me en toen ik zei dat ik hier wel wat vaker langs zou komen om op te ruimen, zei ze: “Dan zien we mekaar vast wel weer, want ik loop hier bijna dagelijks, tot ziens.”

Het was inderdaad alleen de eerste twintig meter dat er veel verpakkingsmateriaal van eten en drinken lag, en heel veel servetjes die je bij de take away krijgt. Het was heerlijk weer, vogeltjes floten en het bos rook zo lekker, ik liep lekker op te laden, bij een enkel bankje lag wel wat rommel, maar gelukkig niet veel.

Tussen de struiken vlak bij de andere ingang van het bos vlakbij de rotonde waar ook het gebouw van de padvinders staat lagen een paar grote gele Jumbo boodschappentassen en wat chipszakken, maar de rest van het bos langs de paden was het schoon. Ik liep tot aan het T-huisje maar stak niet over, ik liep terug naar het parkeerterrein via het herdenkingsbos, en ook daar was het gelukkig schoon op wat zooi wederom achter een bankje.
Ik zette de volle afvalzak neer vlak bij het restaurant, ver van de afwerkplek vandaan en ging met een voldaan gevoel naar huis.

IMG_8829

Vanmiddag ging ik naar fitness en omdat het dichtbij Visdonk is en dus vlak bij het parkeerterrein bij het bos reed ik daar naar toe om te kijken of er echt veel lag. De kennis had me nl laten weten dat er bij de afvalbak veel lag; het lag er nog, veel papieren servetten en wikkels van snoep en ijs. Ik vond het raar dat niemand van het restaurant dit had opgeraapt, want het lag vlak voor hun zaak. Op het parkeerterrein zelf lag her en der verspreid afval, maar lang niet zoveel als vrijdag,
IMG_8865
Hier vond ik een pump waarvan een riempje was afgescheurd, en helemaal rechts vlak bij het restaurant vond ik de andere pump in het hoge gras bij een boompje. Nu zijn ze weer samen.
IMG_8866
Bij de ingang van het bos lag weer het nodige, en terwijl ik het allemaal opruimde kwamen tot twee keer aan toe mensen op me af.
Eentje sprak me aan met meneer, maar toen ik me omdraaide en ze mijn gezicht onder mijn hoed zag, corrigeerde ze zich gelijk, en vroeg of ze de vuile zakdoek in mijn afvalzak mocht gooien, want ze kon nergens een afvalbak vinden. Tuurlijk mocht ze dat, mezelf afvragend waarom ze het niet gewoon in haar tas stopte. “Er zit namelijk poep aan, mijn kleindochter had dit opeens op haar bal zitten,” sprak ze en trok een vies gezicht. Getverderrie, nee, dat wil je niet in je tas hebben. Ze liep door naar de auto waar haar man en kleinkinderen ook al stonden.

Een ander echtpaar met hondje dacht dat ik van de gemeente was en wilde weten waarom er slechts een afvalbak was op het terrein en dan ook nog helemaal aan het andere eind dan waar de bosrecreanten parkeerden. Nu moesten ze helemaal daar naartoe lopen met de behoefte van hun hondje in een zakje. Ik zei dat ik het ook heel vreemd vond en het niet wist, en dat ik het zou doorgeven, en draaide me al afval rapend om zodat ze de tekst ‘vrijwilliger’ op de achterkant van mijn hesje zouden zien. Ik heb het trouwens via de buiter beter app doorgegeven.

Ik was op dit terrein en een stukje het bos in waar het verder schoon was na nog geen drie kwartier klaar, en de zak zat nog maar voor een kwart vol, dus besloot ik terug te rijden naar afvalcontainers vlak bij de fitness, waar ik op de heenweg een enorme troep had gezien.
IMG_8869
Aan de andere kant van de containers lag de inhoud van een zwarte vuilniszak verspreid langs de kant van de weg, en vanwege de harde wind heb ik dit eerst opgeraapt. Daarna vulde ik mijn zak met alle losse afval, de kleine zakken met keukenafval, en toen de openstaande dozen vol plastic en zooi. De dozen gingen platgedrukt ook in mijn afvalzak.

Het stukje grasveld lag werkelijk bezaaid met stukjes glas, metaal en hard plastic, ik heb mijn best gedaan maar hier moet je echt met een bladhark, bezem en magneet aan de slag om het schoon te krijgen. Rechts van die hoge grijze kast stonden twee kapot zakken met puin en cement. Ik heb een melding gedaan en hoop dat het morgen opgeruimd wordt, want naast het veldje is een woongroep, ik denk iets van noodwoningen of zo, met kinderen die daar spelen. Heel misschien dat ik er van de week nog een keer langsga, en dan een bezem en mijn tuinstofferenblik meeneem om het op te ruimen. Afval trekt afval aan, en als dat veldje eenmaal schoon is blijft het misschien schoon? Hoop doet leven.

Het was een eindje lopen naar een oranje afvalbak, en al rapend zag ik een gedumpte afvalzak, open en vol met vliegen. Deze mocht de gemeente ophalen, dus maakte ik hier weer een melding van.
6a6d0ba0-df2f-481a-bb1c-d40a01e3dab3

mijn zak barste bijna uit zijn voegen toen ik hem bij de afvalbak neerzette. Het veldje rechts had ik een maand geleden geraapt en het zag er nog keurig uit. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier zwerfafval opruimt.
60e0d453-9e01-46f6-b6f5-02dd6867dee8
De zak zette ik weg zonder sticker trouwens, want de mijne zijn op. Ik had ook hier een week of twee geleden melding van gedaan, en ze zouden bezorgd worden. Dus belde ik ze vanmiddag dat ik een volle zak had maar geen sticker meer (ik dacht dat ik er nog een had in de kofferbak, maar helaas), en ik mocht de zak zo wegzetten maar wel met een melding naar de app.

Mooie dingen

We gaan even terug in de tijd (van deze maand). De bee op 3 April was gezellig, de paaseitjes stonden vrolijk te wezen op tafel en lieten zich goed smaken. Vanwege ziekte en paasvakantie waren we niet compleet (dit zijn we zelden denk ik) maar het was er niet minder gezellig om.  De meeste dames werkten aan dezelfde handwerkjes als de vorig keer, behalve Miranda.

IMG_8530

Een portret in mooi diep paars garen, en als ik het goed zie is dat witte stofje een wateroplosbaar vlies (bv Avalon)  waar het patroon opgetekend (geprint?) is, je borduurt door het witte op de onderliggende stof, en als je klaar bent spoel/was je het witte stofje zo weg en houd je mooi borduurwerk over.   

IMG_8532
De borduurrol van Janette, ze is nu bezig met het alfabet

IMG_8538
Corrie bezig met broderie perse

IMG_8534

En de andere dames op wiens namen ik niet kan komen.

IMG_8536

IMG_8533

Ik werkte aan de Trade Winds quilt, ik kocht een geschikt kleurtje verloopgaren om de omranding van de potvis te doen, en ook voor de garnalen scoorde ik een mooie dieprode garen; de potvis kwam af:
IMG_8783
de garnaal 🦐 is een heel ander verhaal. Ik ben er ‘s avonds en de dag er op wel aan begonnen,
IMG_8589
maar ik moet dit niet te lang achter elkaar doen vanwege belasting van de polsen. Bij deze bullion steek zet je spanning op beide handen, goed vasthouden met links en stevig vasthouden en aan de naald trekken met rechts. In dit filmpje zie je wat ik bedoel. Ik kreeg na twee dagen ‘s nachts weer veel pijn en ben er gelijk mee gestopt, en de pijn trok ook langzaam weer weg. Jon had het eerder door dan ik, hij ging pontificaal op mijn patroon liggen, het was mooi geweest en nu stoppen.
IMG_8590
De garnaaltjes borduur ik dus af en toe een of twee, en zo komt het ook wel af. Ik moet nu links van de octopus nog een paar borduren en dan een heleboel 🦐 tussen de tentakels. 

IMG_8598

Ondertussen ben ik bij hoofdstuk 7 aanbeland, de lapjes zijn al voorzien van de ondergrond applicaties, hier legde ik de eerste onderdelen op de stof om te zien hoe het gaat worden
IMG_8610
Alle onderdelen van de vissen en blaadjes zijn sinds gisteren geknipt en per blok veilig opgeborgen in ziplock zakjes. Zo is de tafel nog leeg (niet op de foto als bewijs, maar hij was een volle dag helemaal ontruimd opgeruimd) en zo staat hij vol met handwerkspul.
IMG_8771
Mijn hulpje was er als de kippen bij, ik moest wel eerst ruimte voor hem maken, legde zelfs zijn quiltje neer, maar hij is gek op vis, dus hup, er bovenop. 
IMG_8773
Dertien van die kleine groene rondjes knippen uit de losse pols, pfew. Dankzij ondanks Jon’s hulp ben ik niks kwijtgeraakt,
IMG_8775
Deze komen op een paars visje.

IMG_8776

De top van Sam’s quilt (Fancy Forest, van Elizabeth Hartman) is klaar, vorige week heb ik de eerste twee banen aan elkaar gezet (linker helft)
IMG_8648
en afgelopen dagen de andere twee,
IMG_8679
plus de borders. Klaar om een achterkantstof en tussenvulling toe te voegen, en quilten maar. Hij meet nu 90×120 cm
IMG_8769
Ik denk dat ik een all-over boomschors patroon ga gebruiken, zoals longarm quilter Lori van Nightowlquilting het hier heeft gedaan. Ik heb meerdere quilts op deze manier doorgequilt, oa toen ik bij Quiltshop Leur in opdracht voor klanten op de longarm doorquiltte, en ook gewoon thuis op mijn Bernina. Angela Walters laat hier een heldere uitleg zien, ik denk alleen niet dat ik de lijnen zo dicht op elkaar ga quilten als zij het doet, een halve inch lijkt me mooier.

Maar mijn hoofd staat er momenteel niet naar om dit gelijk te doen, het gemis van mijn lief overvalt me met tijden, en helemaal rond verjaardagen, deze weken dus (de 29e is zijn geboortedag). Het is wat het is. Dan maar een paar “nergens zin in”  dagen, om daarna mezelf op te pakken om naar buiten te gaan, wat doen in de tuin, naar de fitness, naar de QiGong, en een uur of twee (drie) afval rapen. Wat vinden jullie trouwens van mijn afval-opruim-blogjes, teveel van hetzelfde of leuk om te lezen?  Ik had een heel stuk hierover geschreven voor in dit blogje, maar ga het in een ander blogje stoppen voor nu  

Het egelvoerhuisje staat nu onder de bomen vlak bij waar de egels onze tuin inlopen, dus het kan niet missen.
IMG_8763
Gisteravond liet ik Jon naar buiten en hij schrok van iets op het terras vlak tegen de schuifpui aan en spring er overheen. Het bleek een egel te zijn.
IMG_8777
Ik gaf het beestje wat droge (kip)kattenbrokjes, en gelijk kwam een andere egel op het geluid van het gekraak en gesmak af.
Hier het filmpje, de grote egel rechts maakte de hele tijd een knorrend geluid. Ze zagen er voor zover ik het kon zien gezond uit, gelukkig. Maar nu ik de foto zie denk ik “wat zijn dat voor lichtere vlekjes op de rug, larven? Ik zal deze egel als het me lukt vanavond bij beter licht bekijken en als ik het niet vertrouw het beestje naar de egelopvang brengen, die gelukkig hier in Roosendaal zit.

Toen de grote egel weer weg was heb ik de kleinere vlak bij de boom naast het terras op het gras gezet (opgepakt met een stoffer en blik); ze rende na een paar tellen gelijk richting het voerhuisje en dook de tunnel in, waar ik ook het restje vloer van het terras in gooide. Dit alles om te zorgen dat Fay en Jon later die avond naar binnen wilden komen om te eten, ipv het eten buiten op te eten en dan niet meer binnen willen komen. Om half elf zaten ze binnen en kon ik naar bed.

De beestenboel

De katten waren in geen velden of wegen te bekennen toen ik verder ging met het egeltje, en dat was vragen om moeilijkheden ontdekte ik even later; mijn tornmesje ligt altijd binnen handbereik en het was snel losgepeuterd.
IMG_7279

Sherlock dook uit het niets op, hij had blijkbaar net zijn radar aangezet en zat er met zijn neus bovenop tot ik het goed had gedaan

IMG_7286
En terwijl hij vogels spotte
IMG_7283
werkte ik verder,

IMG_7280

Een uur later was het egeltje klaar
IMG_7289
en hing hij/zij vrolijk tussen de andere bosdieren

IMG_7287
Het uitzicht vanuit mijn naaikamer is anders sinds de hele grote spar is verdwenen,
Oooh zo zonde 😱 De hele grote spar had duidelijk iets onder de leden, hij was wat kaler, vochtgebrek of een ziekte? Altijd erg als zo’n blikvanger er opeens niet meer is.
IMG_7270

en tot mijn schrik zag ik gisteren dat de bewoners de andere boom er vlak naast -de Papieresdoorn met de schitterende bast- ook hebben laten weghalen, ze waren bezig met een soort slijpmachine de wortels uit te graven.  In de winter was de stam een juweel om te zien. De natuur huilt. 

IMG_2892

We dwalen af.
De visjes van hoofdstuk drie van de Trade Wind quilts zijn klaar. Dit is het begin van blok drie, alles op stof genaaid en de basis (de rondjes en steekjes op het rechthoekig lapje) is klaar

IMG_7298

En het versieren met steekjes kan beginnen
IMG_7311
En dan gaan ze echt leven 👌 deze groen-geel-blauwe Perle garen doet het zo goed hierop, 
IMG_7319
En na het maken van de Palestrina stitch klik hier voor de YouTube uitleg gebruikte ik dezelfde garen om door de steken heen en terug te steken.
IMG_7321
Nog even de draadjes vastzetten met steekjes (couching)
IMG_7324
En klaar!

IMG_7558
Op naar blok 14 en 18, en Jon hielp mee; de uitgezochte stof voor de cirkel ligt onder de pers (zijn buik)  Leuk weetje: mijn overgroot oma perste de kreukels uit haar net gewassen en gedroogde theedoeken door er op te gaan zitten, Jon is zo gek nog niet.IMG_7327

Ik kon de ronde paternomal om de applicatie van dit formaat te maken nergens meer vinden, maar wel deze thamographe toen ik zoek ging naar mijn passer en deze ook nergens zag liggen. Dit is een handig geval waarmee je heel veel verschillende vormen kan tekenen, ook een cirkel. Ik had geen idee meer hoe het werkte en vond uitleg hier op YouTube en lang leve de ondertiteling die je op taal kan selecteren. Ik heb de mal nu van freeserpaper gemaakt, twee velletjes nat gesprayde met stijfselspray en op elkaar gestreken, dus de krimp is er dan grotendeels uit, klaar voor gebruik.

IMG_7328

Bij deze twee blijft veel van het lapje leeg omdat hier later nog andere applicaties en borduurtjes op komen

IMG_7329
Ik heb maar een paar garens die in het boek worden gebruikt gekocht, en vul de rest aan met diverse garens van andere merken die ik al heb, hier gebruik ik DMC garen, vier (van de zes) draadjes is ongeveer gelijk aan Perle #8. Op deze foto zie je dat er glittertjes op het roze vilt zit  

IMG_7364
Deze was snel klaar, helaas is er weinig glitter meer te zien, maar dat pimp ik later wel op  

IMG_7561
Het waren de rondjes die me meer tijd leken te kosten, gewoon omdat ze wat saai zijn om te maken, de ronde trellis stitch en de ronde knoopsgatensteek. Laatstgenoemde waren lastig om uit de losse pols mooi rond uit te laten komen, ik zal ze de volgende keer allemaal eerst op stof tekenen (joh doe eens gek).

IMG_7560

Blok 18 ging ook redelijk vlot, hier zit ik op de bee aan de ronde trellis stitches te werken, dit was nog voordat er koffie over de tafel ging (niet door mij, ik stond toen net bij Janette te praten aan de andere kant van de tafel). Bij mijn blokjes viel de schade mee, koffie langs de bovenranden van drie stuks, maar dit verdoezel ik wel met wat er nog op gaat komen. Bij een andere dame zaten vele lichte stukjes van haar kleine Nine patches onder, zelfs na uitspoelen onder de stromende kraan, echt balen.

IMG_7482

Ik ontdekte thuis een gaatje in de stof 😱 zo oud was dit katoentje -waar ik zelf met blauwe textielstift lijntjes op heb getekend-  toch nog niet?

IMG_7486
Geen paniek, ik borduur hier gewoon een stukje zeewier overheen

IMG_7487
Allemaal bekende steekjes: stiksteek, kettingsteek, rijgsteek, Franse knoopjes, dichte ronde trellis stitch (de luchtbelletjes in het water)  en het koddige mondje is een open ronde trellis stitch van een rondje stiksteekjes gevolgd door een rondje trellis stitch. De mond van de roze anemoon is ook weer een open ronde trellis stitch.

IMG_7562
En hier is hij klaar. Ik zag dat blauw-witte stofje rechts onderin en vond dat hij scheef lag tov de zijkanten, en na meten blijkt er inderdaad wel een hele 1/8 inch afwijking in te zitten. Nee ik ga dit niet uithalen, want er komt later zoveel overheen dat het stofje amper meer opvalt, laat staan de “scheefstand”.

IMG_7490

Bijna alle steken die Sue Spargo in haar patronen gebruikt kan je uitgelegd terug vinden op het YouTube kanaal van Ariane Zurcher ik kijk altijd bij haar playlist, en als ik het niet gelijk kan vinden type ik op YouTube haar naam en de naam van de steek en kom er dan ook.

In het volgende blogje zal ik de foto’s van de bee zetten, het zijn er teveel om hier bij te plaatsten. Regen op de ramen en zo vroeg al donker, winter is coming.
Zie Jon eens lekker liggen in op de stapel met quilts.
IMG_7278
Na het weekend zal ik de kerstquilts naar beneden halen, en een kerstboom halen bij de boer. Hiervoor moet ik even moed verzamelen. Het gaat alleen niet meer zo’n joekel van een boom worden, dat was iets wat mijn lief altijd wilde, eentje tot aan het plafond, amper te versjouwen en een enorme sta in de weg. Ik ben er altijd in meegegaan hoor, zo erg vond ik het dus ook weer niet, maar nu ik het alleen voor het zeggen heb, ga ik voor kleiner. En dan kan die misschien op een tafeltje met de ronde treeskirt er onder aan de voet zonder dat de katten deze door de kamer slepen. Dat is het plan.
En verder wil ik iedereen bedanken voor de lieve en bemoedigende woorden die ik ontving na mijn vorige blogje. 🤗😘

September

Al meer dan drie weken niet geblogd, het moet niet gekker worden zeg. Er is veel gebeurd afgelopen weken; de schilders zijn klaar op een trespaplaat na die ze over het hoofd hadden gezien, op de foto gaat hij schuil achter de struiken, begane grond links op de hoek. Ze zijn momenteel met vakantie en zouden dit snel komen doen. Het huis blinkt in de zon.

IMG_5983

17 augustus zouden we 35 jaar getrouwd zijn geweest, ik heb het met de kinderen en aanhang “gevierd” met een etentje (Sophietje bleef thuis bij haar opa die oppaste), in het restaurant waar we als gezin een paar keer hebben gegeten om wat te vieren. Dit was het restaurant waar manlief een keer zei dat we niet hoefden te reserveren omdat er altijd wel een tafeltje vrij was, maar helaas konden we bij het binnen lopen gelijk weer rechtsomkeert maken, want het was vol.
Dit is ons geen tweede keer meer overkomen, omdat ik voortaan altijd reserveerde, waar we ook gingen eten.
Het was een zware dag, de 17e, en ook de dagen hiervoor, maar eenmaal in het restaurant viel de spanning weg en kon ik genieten van het gezelschap en het eten. Ik sliep die nacht als een blok en had twee dagen nodig om bij te komen van alle prikkels.

Dit bedrijf kwam langs om alle oude dossiers van de zaak van manlief (alles ouder dan 7 jaar kon weg) op te halen ter vernietiging. Ik was bijna twee weken bezig om alle dossiers te sorteren en in de garage te zetten, en samen met de chauffeur was het in de containers lossen van al het papier (zonder dozen, ordners of zakken) met een kwartiertje gedaan. Wat een opluchting, weer een klus geklaard. Ik had het ook naar het bedrijf kunnen brengen, maar de rek was er op mentaal vlak uit, dus koos ik voor gemak.
IMG_6200
En toen ik toch van de opruimerige was, heb ik beide rollators van mijn lief op marktplaats gezet, net als zijn stok (vierpoot) de stille getuigen van de lichamelijke achteruitgang, vreselijk. Voor een vriendelijke prijs heb ik al twee mensen mee geholpen, overmorgen komt een meneer kijken voor de andere rollator. Of ik hem even kon brengen zodat hij hem kon zien, want hij weet nog niet of hij hem wilt kopen. Eventjes brengen, uh, hij woont 25 km hier vandaan. Ik heb hem beleefd laten weten dat ik dit niet kan doen, en nou komt hij op de fiets 🫢 en nee, ik heb zelfs toen hij dit schreef niet aangeboden het te gaan brengen. Als hij hem koopt krijgt hij wel hulp om het op te halen. Zometeen blijkt hij een oud krakkemikkig kereltje te zijn, hijgend en grauw bijna van zijn fiets vallend voor de deur te staan, wankel op de benen. Oooh dat is dan wel heel erg he. Laten we hopen dat hij een elektrische fiets heeft.

Twee dozen vol nieuwe ordners en vele dozen vol verschillende maten enveloppen, binders, tabbladen en andere kantoorartikelen die Perry voor zijn werk nodig had heb ik aan de basisschool vlakbij gegeven, ze waren er heel blij mee, en ik was er vanaf. Ik had het eerst op marktplaats gezet, gratis op te halen, maar na een week had ik nog steeds geen reactie gehad, dus belde ik de school, die reageerde met “heel graag!”.
Een quiltvriendin maakte ik ook blij met een paar dozen met verschillende maten enveloppen, en zo ruim ik langzaam een kast leeg. Ik wil het huis wat leger hebben, minder kamers/kasten die als kantooropslag dienen, ook al is het moeilijk om zijn werkspullen op te ruimen. Bij veel dingen dacht ik aan hoe het voor de laatste keer door zijn handen was gegaan met opbergen of open maken, net als bij de dossiers waar hij aantekeningen op de kaften had gemaakt.

Toen de schilders nog bezig waren was ik druk in de weer met het nieuwe blokje van Trade Winds, twee blauwe lapjes eerst aan elkaar genaaid en hierop de stoffen geappliqueerd en de rondjes geborduurd, met de toezichthouder die in slaap was gesukkeld.

IMG_5958
Pas toen de vis er op ging kwam hij aanwijzingen geven
IMG_5960
De loep vond hij wel heel gaaf, zie hem eens gluren. Een ideaal ding om kopjes tegen te geven, wat niet erg handig is voor mij
IMG_5959
Heel veel blauwe stippen kreeg deze vis, hier met rijgsteekjes vastgenaaid.
IMG_5972
En een heleboel steekjes verder is hij klaar en kan ik aan de kleine kwalletjes beginnen, niet mijn meeste geliefde steek, de bullion stitch, maar ik ben tevreden hoor.

IMG_5978
De takjes en blaadjes kwamen er op, de stelen met de couching steek, die daarna versiert werden met een korte Pistil stitch

IMG_5987
En ‘s morgens voordat het te warm werd (34°C vlak na de middag) zat ik in de schaduw van de boom de rode visjes te borduren, de oogjes moeten er nog op.

IMG_5994
Toen het buiten te warm werd was het binnen goed te doen met de ventilator aan, en begon ik aan het koraal te werken, opvullen met de Drizzle stitch, zo leuk

IMG_5995
Dit heeft wel veel tijd in beslag genomen, maar het hield me van de straat
IMG_5998
Het ging zo lekker dat ik het veel voller heb gedaan dan volgens het patroon, het voelt echt lekker aan

IMG_6005
En zover ben ik gekomen

IMG_6004
Voor het bruine koraal rechtsonder had ik een variegated garen nodig in kleuren die ik niet had, en ik dacht deze wel zelf te kunnen verven, het zag er veelbelovend uit,
IMG_6013
Ik wilde de woven picot steken als losse stukjes maken (ze zijn amper een kwart inch groot) en deze later op het koraal naaien

IMG_6014

IMG_6017
Maar toen ik het picotje los maakte zag ik dat de draad kleur had afgegeven
IMG_6018
En de donkere kleurstof bleef maar afgeven, wat ik ook probeerde met wassen, spoelen en fixeren. Dus heb ik toch maar een klosje garen gekocht wat er een beetje op lijkt, maar na tien dagen heb ik er nog niets aan gedaan, wat niet zo gek is gezien wat ik allemaal wel heb gedaan.

Ik vond met het uitmesten opruimen van het droogdok/de berging een doos met auto’s van Tim, en zo vader zo dochter: “Deze heb ik nodig, en deze, en de machinist, en deze”, kletste ze terwijl ze haar armen vol laadde, ze kukelde bijna voorover in de doos toen ze later de onderste auto wilde pakken. 
IMG_6228
En al gauw was de vloer een groot wagenpark, net als vroeger
IMG_6225
Ik zal het volgende blogje wat sneller schrijven, want er is nog meer om te vertellen. Schoondochterlief is nu 20 weken zwanger en alles was goed met de echo 🥳 het begint steeds meer te kriebelen, en Sophietje geeft ‘s morgens haar broertje op de buik een kusje, zo lief.

Wauw 😮

Manlief staat hier de betekening van Het laatste oordeel te bewonderen die ik net had ingelijst en opgehangen in de hal
IMG_2775
Hij kreeg dit schitterend cadeau van Janne de Jong, een zeer getalenteerde en lieve vriendin van onze zoon en schoondochter. Haar werk is indrukwekkend, kijk maar eens op haar website. https://www.jannedejong.art/
Elke keer als ik er naar kijk, zie ik weer wat nieuws
IMG_2773
Op de website van Janna kan je veel meer details bekijken, plus het verhaal er achter.

Had ik al verteld dat ik met een doorkroop jurk bezig ben voor mezelf? Hele mooie print en soepele lekker aanvoelende stof, maar het rafelt als een malle als je er alleen al naar kijkt. Brrr. Ik wilde de vlieseline op het beleg van de voorpanden strijken, maar Jon had andere plannen met mijn strijkplankje, en ik had niet veel nodig om het werk te staken.
IMG_2748
Samen met Sherlock tussen de regenbuien door even naar het bloeiende zaaigoed gekeken, het blijkt gele mosterd te zijn. Valt een beetje tegen maar de beestjes zijn er blij mee en daar gaat het om  

IMG_2762
Sherlock vind het gras interessanter, hier wonen de kikkers onder
IMG_2764
De tere geraniumbloempjes, mooi met die donkere lijntjes. 
IMG_2761
En zie hier: de drie tulpjes zijn klaar, ik had er in mijn enthousiasme al vier basisbloemen op geappliqueerd, maar op het linker steeltje komt net als in het midden boven de rand van de vaas een open bloem.
IMG_2766
Dit bloempje ging er dus weer af. 
IMG_2687
Voor de resterende twee bloemen moet ik nu twaalf bloemblaadjes borduren. Eentje af, nog elf te gaan
IMG_2814
En ondertussen ben ik ook al begonnen met de volgende opdracht (Marions world, week 21), een bloemenkrans
IMG_2812
Je ziet dat ik een kleine borduurring heb gebruikt, met een beetje stoom pers ik de afdrukken er wel uit. Morgen kijk ik hoe het gaat met een grotere ring, het werkt soms onhandig als je in het midden moet zijn, vind ik. 

Fay in dromenland, heerlijk toch.
IMG_2811
We waren gisteren op verjaarsvisite, Tim was vrijdag jarig (32) en bijna de hele familie kwam op bezoek; de ouders en grootouders van Yvonne waren er, en Sophie keek haar ogen uit met al die opa’s en omi’s. Er werd lekker geknuffeld met onze kleine meid, ze smulde van de door haar papa gebakken monchou taart en oreo taart, net als de rest van het gezelschap.  
Bij de Hema zag ik een xylofoon met Sophie’s naam er op 😉 en het was een schot in de roos
IMG_2787
We genieten nog lekker na.