Woensdag samen ontbijten voordat de katten buiten gaan spelen, ondanks de regen

En ik haakte nog een paar bloemen aan de groeiende deken, Fay kijkt of ze goed vast zitten

Na de lunch verplaatsen manlief en ik ons naar boven om in onze eigen werkkamers aan de slag te gaan, hij met cijfers werkend en ik met papier en pen. Kijk toch hoe netjes mijn werkplek weer is

Fay en Sherlock hielden me gezelschap

Terwijl ik eerst alle patroondelen overtrok

De stofjes bij elkaar zoeken was een klus waar ik de rest van de dag zoet mee was

De volgende dag zette ik mijn strijkplankje achter me neer, heel blij mee

en ging op zoek naar de stift om de zool van mijn strijkboutje schoon te maken. Nergens te vinden đŁ en deze la was de laatste optie, maar wat een bende, en helaas lag de stift hier ook niet in.

Ik besloot de la eerst uit te mesten, het ijzer smeden als het heet is, en nog geen uur later was ik klaar en moest ik alleen nog wat spulletjes die op de snijtafel lagen opbergen, locatie elders. Jon was alleen niet zo te spreken over hoe de pers stond, hij leek veel kleiner zo.

Ik ging naar beneden om een kopje koffie te halen en zag Sherlock buiten op het bankje onder de veranda liggen, hij kwam niet naar binnen toen ik hem riep, Fay wel, maar meestal komt Sherlock als eerste met Fay in zijn kielzog. Ik liep naar hem toe, hij dook weg onder de bank maar ik kon hem gelukkig wel voorzichtig oppakken en bracht hem naar binnen. Hij voelde warm aan, en ik voelde dat zijn rechter pootje waar hij krabwonden had veel dikker was dan zaterdag. Vorige week had hij gevochten en zondag zat er bloederig vocht op dat pootje, het abces was open gebarsten en meestal geneest dan de wond en verdwijnen dan de klachten. Maar helaas deze keer niet. Ik belde naar de dierenarts. âHoe lang duurt het om hier te zijn als u nu vertrekt?â, vroeg de assistente. âAls er geen boom op de weg of op de auto valt kan ik er over een kwartier zijn,â zei ik, en ik mocht gelijk komen.
Heel Nederland wordt geadviseerd niet de weg op te gaan, maar voor een zieke kat maak ik wel een uitzondering. De hele rit hoorde ik een zielig miauwende Sherlock tot ik de kooi op het bankje neerzette, en toen was hij stil. Hij had een andere dierenarts, een jongeman met een zware stem, en ik merkte dat Sherlock banger was dan normaal. Het liefst hebben we een vrouwelijke dierenarts voor hem, maar dat was nu niet gelukt.

Flinke koorts en een ontstoken onderpootje, pijnstilling en een antibioticakuur van een week, pootje ontlasten, probeer hem een paar dagen binnen te houden, (yeah, right).
Thuisgekomen kreeg Sherlock zijn medicijnen, ik mijn koffie en ging ik boven verder met de stofjes uitzoeken, strijken en patroondelen erop strijken, met Jon als mijn lieftallige assistent

Toen hij zag dat ik het goed deed, trok hij zich terug

en aan het eind van de middag was ik al zover gekomen, zie ze daar liggen met haar blote borsten, best wel een wulpse kattendame.

Na het eten ging ik nog even naar boven om te knippen wat ik eerder op stof had gestreken, gelukkig voor Jon stond het strijkboutje al een tijdje uit, anders had hij links geen snorharen meer.

En uiteraard werd er ook nog wat gehaakt, elke dag een paar bloemen.

Categoriearchief: Applique
Hart en ziel
Het laatste blokje festonneren ging niet zonder slag of stoot, toen ik dacht klaar te zijn met weer een rol stof bleek de spoelgaren in staking te zijn geweest, ik kon de bovendraad er zo afritsen

En aan de onderkant zag ik dit

Toen ik de spoelhouder eruit haalde rolde het spoeltje op de grond, dus weet ik niet wat er gaande was, maar na opnieuw erin stoppen ging het naaien weer prima. Sherlock kwam aanrennen toen hij me hoorde zuchten, ging erbij liggen toen hij zag dat het goed ging,

Even kijken of dit bochtje lukt

En daar hangt hij, gesandwicht te wachten op quiltsteekjes

Er lagen zoveel papiertjes en draadjes op de vloer dat ik het snel opveegde voordat we (de katten en ik) het door het hele huis liep, en toen ik mijn bureaustoel op zijn plek rolde merkte ik dat de wieltjes niet meer rolden. De stoel op zân kop en ja hoor, een dikke prop rond elk wieltje. Ik kon met mijn schaar de prop doorknippen,

en later met een tornmesje langs de as van elk wieltje de draden doorsnijden en wegtrekken. Was hier een half uurtje zoet mee, gelukkig had de stoel maar vijf wieltjes

Toen deze klus geklaard was begon ik aan de volgende, patronen van de Frida Kahlo BOM op stof overtrekken, Jon hielp mee

Als oud ic/ccu verpleegkundige ging mijn hartje sneller kloppen toen ik deze tekening zag. Na een stukje rood te hebben nat gemaakt vond ik het toch makkelijker om de blauwe delen eerst te doen,

De lichtblauwe banen op de achtergrond kleurde ik in en maakte ik daarna nat met een inch brede kwast, grote stappen snel thuis, maar wel met de kleinere kwast langs de randjes om niets te raken. Dit kon nu drogen en ik begon aan het andere blok waarop een slang staat die twee speelkaarten omklemt, eentje met een olifantje er op en de andere met een duif. Over de rug van de slang loopt een tekening van ruiten, blauwe en oranje, de blauwe zal ik een andere kleur geven dan de banen die er achter lopen, anders lijkt het net of de slang gaten in zijn lijf heeft.

Later kleurde ik het olifantje, hier nog nat

en de duif in

Jon zag toe dat niemand er aan ging komen terwijl ik even boodschappen deed.
Het plasje water onder het hart heb ik lichtjes met blauw nr 900 gedaan en toen dit nog nat was ben ik er met wit Inktense potlood stevig duwend overheen gegaan, en dit met mijn wenkbrauwenpenseeltje bevochtigd en door het blauwe gemengd. Hier was het nog nat, maar eenmaal opgedroogd zag het er nog mooier uit.

Dit is het penseeltje, breed en heel dun, en de haren zijn stevig, ideaal voor hele smalle lijnen te kunnen trekken.

Hier is het plasje onder het hart al droog en zie je het verschil goed met toen het nog nat was, ik ben hier heel tevreden over.

Het hart is nu bijna klaar, en vandaag zal ik bedenken óf en zo ja wélke kleur ik tussen de blauwe banen zal doen. Er komen zwarte lijntjes overal omheen, dus het zal echt wel opvallen. Zoals jullie op mijn iPad zien is het voorbeeld van Hele Godden op zwarte stof geverfd met acryl verf van Lumiere.

Steek voor steek
Jon lag al in de startblokken, nu ik nog

Toen hij zag dat ik achter de naaimachine plaats nam wilde hij de rol plakvlies voor me pakken,

maar nee, niet nodig, ik gebruikte de rol met stikpapier achter de top om te zorgen dat door de vele festonsteekjes de stof niet gaat samentrekken.
Verder met de letters, QUILT is al veel netter gedaan, scheelt natuurlijk ook dat de letters groter zijn.

Eat en sleep volgden snel

Nu de rest nog. Sherlock was al miepend naar boven gekomen en sprong op de naaitafel

Ik luisterde ondertussen naar de video van Helen Godden die ze op de Frida Kahlo fbpagina had gezet; twee nieuwe blokken liet ze zien, ze gaf tekst en uitleg en liet daarna zien hoe ze het verven aanpakte. En ondertussen kletste ze er lustig op los als een sit-down comedian, ik schoot regelmatig in de lach, heerlijk mens.

Voor de sjaaltjes en de rest van alle applicaties maakte ik de festonsteek een tikje smaller, 1,5 bij lengte 2.0

Om aan de andere kant van het sjaaltje te komen maakte ik een paar stiksteekjes langs de onderkant van het gezicht

En aan het einde van dit sjaaltje stikte ik met rechte steek door zodat ik het werk draaiend het rode sjaaltje met de festonsteek kon doen. Natuurlijk kan je ook gewoon steeds afhechten, naar het volgende deel gaan, aanhechten en weer verder, maar waarom zou je als je gewoon met een rechte steek langs de applicaties kan gaan.

Ziet er leuk uit

Uurtje later was deze hongerige quiltster klaar, de tanden moesten eigelijk van stof maar ik heb het erop getekend en daarna met een rechte stiksteek genaaid, geen festonsteek dus zoals in het patroon. Misschien dat ik dit nog ga veranderen als het me teveel stoort, maar het zal wel niet, ik probeer me zo min mogelijk aan dingen te storen.

Even ophangen voor de foto, wat een verschil maken die zwarte lijntjes.

Wat een lief stelletje is het toch, liggen ze poot in poot

Sherlock is heel ontspannen en geniet van de aaitjes en het gekrabbel op en onder zijn kopje, waarbij de loszittende korstjes met plukjes haar op tafel vallen; zijn wondjes zijn zonder problemen allemaal genezen

En terwijl ik het volgende blokje doorstik liggen ze alweer in diepe rust, inspecteur zijn is zo vermoeiend

Ik naaide nog een stukje door toen mijn wekkertje afging; vanwege een griepprik die ik moest halen nam ik een snelle test af, in het doosje zit een platte kleine kubus die je open moet vouwen, deze kubus heeft een gaatje die dienst doet als houder voor het pipetje van de test. Maar wat een gedoe allemaal, ik prik gewoon met een schaar een gaatje in de verpakking, minder verpakking nodig en het gaat sneller. Na een kwartier bleek de test negatief.

Vlak voor ik de deur uitging zag ik dat me had vergist, de afspraak is volgende week pas, jee, wat suf, maar nu kon ik gelijk door naar Suzanne bij wie ik na de prik lekker om de koffie zou gaan. Ze had heerlijke kardemonkoekjes gebakken, ik ben vergeten het recept te vragen; hun kat Mormel keek het koekje haast uit mijn mond, wat een bedelkont. Kruimeltje nam de benen toen ze me zag, net zo schuw als Sherlock dus. Het was gezellig om even lekker bij te praten en ook mekaar te kunnen omhelzen bij komen en gaan.
Eind van de middag was ik weer thuis en ging ik gelijk weer verder, en nog geen uur later was het blokje klaar

Van de inspecteurs was alleen Sherlock binnen gekomen bij thuiskomst, Jon had het buiten teveel naar zijn zin, en hier zit Sherlock te kijken waar hij nou toch blijft. Pas uren later – ik maakte me al flink zorgen- kwam hij na mijn geroep: âSjooooonie, Sjoooonie, kom danâ, heel erg hongerig aanlopen en hij was behoorlijk humeurig, mopperend tegen Sherlock en hij deelde zelfs een tik uit toen hij in al zijn enthousiasme hem een kopje wilde geven. Gelukkig was alles vergeven en vergeten toen ze voor de nacht voor mij uit de garage inrenden, zich al verheugen op het lekkere maaltje koolvis.

Vandaag probeer ik het quiltje zover te krijgen dat ik hem kan sandwichen, én ik hoop beide tekeningen van Frida Kahlo op stof te zetten zodat ik zondag kan beginnen met kleuren. Oeh ik heb er zin in, ze zijn zo mooi!
Eat, sleep, quilt, repeat
Zo heet de quilt van de ontwerpster Amy Butler waar ik woensdag aan begon, het patroon (hier te koop) kreeg ik vorig jaar met Moederdag, wat in het vat de verpakking zit verzuurt niet. Ik begon met haren en gezichten,

beide stoffen had ik vorige maand bij Quiltshop Leur gekocht, kijk eens wat een mooie kleuren en patronen er in dit pakketje stof van 25x 50 cm zitten

Ik gaf de quiltster een lekker flitsend shirtje aan met glinsterende sterretjes die trouwens heel erg rot zijn om doorheen te naaien/quilten, maar ja, het oog wilt ook wat. Net als de pizzapunt die ze eet, ik heb het een lekker knapperig bruin korstje gegeven en een paar plakjes salami

De sjaaltjes -of zijn het repen stof?- rond haar nek zette ik eerst aan elkaar en de mouw vast alvorens ze op het lijfje te strijken, goed opletten welke er overheen en er onderdoor moest

Even laten afkoelen en dan kan je het er zo heel voorzichtig losmaken van de bakfolie door met een speldje tussen de stofjes en de folie te schuiven

En op de quiltster vaststrijken

Na het vastnaaien zal je haar arm beter kunnen zien

De schone slaapster was leuk om te doen, Sherlock zag gelijk dat hij het was op het lapje

alleen die quilt over haar schoot was een lastige, hier moest ik een nachtje over slapen of het er in kon blijven, het stak wel erg af tegen de rest.

Het mocht er in blijven. Het leek alsof er een peuter op tafel zat; Jon zat overal aan, lapjes en patroondelen waren niet veilig, en toen ik hem streng toesprak draaide hij zich om en ging hij spelden van de magneet trekken, noooooh.

Ik duwde hem aan de kant richting snijtafel, legde een zacht dekentje voor hem neer, maar nee hoor, hij wilde mee blijven helpen. Gelukkig kreeg ik het oranje patroondeel van de stoel opgestreken zonder dat Jon zich verbrandde.

Sherlock hield me goed in de gaten vanaf de vensterbank

Jon ging toen ik me even omdraaide weer aan de haal met patroonpapiertjes en toen was ik het zo zat; ik deed net alsof ik klaar was, en door bij de snijtafel lapjes netjes (nou ja, netjes) op te vouwen lokte ik Jon mijn kant op, hij trapte er gelijk in en zeeg neer onder de hoogtezon. Zijn taak zat er op en eindelijk kon hij uitrusten.

Sherlock nam het toezicht houden gelijk over van Jon, als ik iets pakte dacht hij dat we gingen spelen, en zo veranderde er dus niks. Tijd om te lunchen, met beide katten in mijn kielzog naar beneden, en zo grappig dat terwijl wij aten de katten ook zaten te eten van hun brokjes.

Toen ik met de letters begon waren beide heren lekker buiten de beentjes aan het strekken


Tijd om de blokken op maat te snijden

Als ik de lijntjes/stipjes van de maat die ik moet hebben nét buiten de rand van het blok laat vallen, komt het goed met de maat

En dan gaat het snel met alles aan elkaar te naaien, persen en randen rondom aanzetten.

En dan bega ik een blundertje, ik sandwich het quiltje,

en ga dan met de festonsteek aan de slag, mopperdemopper wat een geworstel met al dat draaien, dat moet toch anders kunnen, en na gelukkig maar een paar letters bedacht ik me dat ik dit met alleen stik en trek vlies onder de top had moeten doen. Dit staat ook in de beschrijving, die trouwens begint met âlees eerst alles goed door voordat u begint.â Ja dahaaag, wie doet dat? Veel leuker om na een hoop gezucht en gesteun met een tornmesje aan de slag te gaan, toch?

Achterkantstof en vulling gingen aan de kant (tegen de designwall zodat de katten er niet op gaan liggen), ging ik weer aan de slag. Ik had nog een rol papier dat lijkt op stik&trek liggen en knipte een stukje af en spelde dit achter het ârepeatâ blokje

Het ging een stuk makkelijker, allicht, wel suf dat ik met de witte letters begon. Volgende keer als ik na lange tijd weer dit werkje ga doen moet ik op onopvallende kleur beginnen. Het papier kan je er aftrekken, je ritst het los langs het stikwerk, maar doe het wel heel voorzichtig om te voorkomen dat je stiksel dat per ongeluk niet goed is aan- of afgehecht lostrekt. Ik denk dat ik het alleen langs de letters verwijder en de rest laat zitten, hij gaat toch niet in de was. Papier kan gaan klonteren in de was, en als dat dan gevangen tussen de toplaag en de vulling zit kan je na het opdrogen deze propjes papier zien zitten. Hoeft niet, het kan. Waarom zou je het erop wagen. Omdat deze quilt niet gewassen gaat worden, hoop ik.

Nog even een paar rode letters doen voordat ik ermee stop voor de avond. In de beschrijving staat dat Amy voor de festonsteek bijpassende garens gebruikt die ietsje donkerder zijn dan het stofje, maar ik vind zwart gewoon leuk; het maakt de tekeningen meer op die van een cartoon lijken.

Bedtijd (tandjes aanwezig dus dit is Jon), en vandaag gaan we gewoon weer verder, hoewel, gewoon. Fijne dag

Nattigheid
âNou mĂĄg ik naar buiten en regent het!â

Met metalic gouddraad van AngelKing op de machine ging ik aan de slag, de sterren waren als eerste aan de beurt.

De klos staat hoog, ik heb er een andere klos ingestopt zodat hij op een spoeltje kan staan om zo min mogelijk weerstand te hebben tijdens het draaien. Dit garen wil ik perse op deze manier van de klos af laten lopen om geen gedraai en dan knopen in de draad en vervolgens draadbreuk te krijgen.

Aurifil past er ook goed in, zoek gewoon een klos garen uit die er niet al te los in past, want het is net als met veel te grote schoenen aan, je voeten gaan er tijdens het lopen alle kanten in op.

zaak is dat de klos mooi stabiel rechtop de pen staat tijdens het draaien, en niet gaat wiebelen. Oja, en uitkijken met abrupt stoppen, de klos draait nog een paar slagen door terwijl er geen draad meer wordt verslonden, en dan zakt het als lussen naar beneden.

Het gebeurt wel eens dat ik zo vol enthousiasme aan het volgende stuk door ga, en dan opeens trekt de draad bovenop vast, ik negeer het gevoel dat er iets loos is want ik moet nog maar een heel klein stukje, en dan knapt de draad en baal ik als een stekker, want ik moet het hele stuk waar de bovendraad te strak er op ligt uithalen.
Lang leve Sewerâs Aid, (siliconen olie) smeer dit met grote regelmaat met een doekje op de naald als je met plakvlies werkt, want je krijgt geheid stroeve naalden van de lijmlaag, ook al zeggen ze dat je het met stomen op kan lossen. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik niet lang genoeg heb gestoomd, ik zal hier bij de volgende blokken beter opletten. Wel is het zo dat het allemaal soepeler aanvoelden na het stomen.

Op de achterkant van het lapje heb ik patronenpapier gelegd, stik en trek kan natuurlijk ook, maar dat betekende dat ik moest gaan zoeken en patronenpapier wist ik wel gelijk te vinden

En dan moet het papier er af getrokken worden. Lieve dames doe dit met beleid, ga niet rukken maar doe alsof je postzegels van elkaar wilt trekken zonder de karteltjes te beschadigen. Kijk maar naar de linkse ster wat er gebeurt bij onbeheerst gesnok,

Je trekt de bovendraad door naar achteren. Bij de andere twee sterren had ik mezelf meer onder controle en bleef de boel netjes strak liggen. Aan de voorkant was er gelukkig geen verschil te zien in het stiksel

De oplettende lezer vindt dit wel hele gekke festonsteken, dat was toch eerst de bedoeling? Ja, dat klopt. Waar het mij gisteren nog een strak plan leek om alles te festonneren, vroeg ik me bij het uitzoeken van garens af welke kleur het moest worden. Allemaal verschillende zodat ze bij de stofjes gingen passen? Bij kerst hoort glitter, ik had al zilver draad in mijn hand, maar dacht niet dat dit mooi zou zijn in festonsteek, zeker niet als het op smalle stukjes moest komen, dus werd het raw edge applique. (Jaja, ik vind needleturn applique ook schitterend en doe dit graag, maar dit is ook leuk om te doen, en het gaat geen quilt worden om onder te zitten, dus het geeft niks dat hij wat harder/stugger aanvoelt).

Ik gebruikte gouden Glitter voor het boompje, dit is een smalle platte plastic aanvoelende âdraadâ van het merk Superior Threads, zalig spul, ik naai met topstitch 80 (90 wordt aangeraden maar 80 werkt ook mits op een rustig tempo naaiend) en heel belangrijk: laat de draad vanaf de zijkant af wikkelen, en niet vanaf de top (dus precies zoals ik met die grote klos op de foto eerder al liet zien). Ik vind dit nog mooier dan de metalic goud, dus deze ga ik verder voor alles gebruiken, en alleen de sneeuwlagen doe ik met zilver. Dit gaat dus een zalig glitterende over the top kerstquilt worden âšâšâš
Bij dit blokje maakte ik na afloop het papier lichtjes nat met een plantenspuit waardoor het papier zich nog makkelijker liet verwijderen. Denk niet âNatter is beterâ, dat gaat voor veel dingen op maar niet voor papier, je trekt het dan te snel kapot en moet uiteindelijk nog met een pincet aan de slag om het van tussen de steekjes te krijgen. Vraag me niet hoe ik dit weet.


Kijk nou toch hoe mooi het de ramen laat schitteren

Voordat ik het blok met de bomen en rendier kon afmaken, moest ik ze eerst op maat snijden en tegen elkaar aan naaien, Loki houdt de wacht terwijl ik de witte sneeuwstrook er op plak

de bomen en pootjes liggen er los op

Zodat ik in één lange lijn de sneeuw kan vastnaaien

Denk nu niet dat je de pootjes niet vast hoeft te strijken om zo sneller klaar te zijn, want oh die pootjes, die hebben een eigen willetje

Dus strijken en dan naaien,

Papier wegtrekken van de achterkant en klaar is dit deel!

Op naar de volgende blokken ? en hopelijk voor Jon is het vandaag droger dan gisteren. Hij is wel een paar keer naar buiten geweest maar het ging niet van harte en hij kwam steeds puitnat weer naar binnen.

